Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Постинг
09.08.2013 10:23 - Инж. Иван Иванов: Ще има стресиращи факти за цената на водата
Автор: chara Категория: Политика   
Прочетен: 15524 Коментари: 22 Гласове:
52

Последна промяна: 09.08.2013 10:27

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

     Защо да има помощи за електроенергия, а да няма за вода, пита председателят на Българската асоциация по водите

 

 

  Интeрвю на Светла Василева 

image

Иван Иванов е завършил Френската гимназия в София и Химико-технологичния университет със специализация във Висшия национален институт за химични технологии (ENSIGC), Тулуза. Магистър по бизнес администрация (MBA) от Франкофонския институт по администрация и управление в София и от Американския университет в Благоевград. Във ВиК сектора е от 1999 г. Работил е във френската компания Lyonaisse des eaux по проекти, свързани с управление на процеси и активи във водоснабдяването на Париж, както и за "Софийска вода" АД. От 2012 г. е председател на Българската асоциация по водите (БАВ), а от 2013 г. и изпълнителен директор на Сдружение "Индустриален клъстър подземна инфраструктура".

 

- Инж. Иванов, как изглежда ситуацията в отрасъл "Водоснабдяване" от позицията на Българската асоциация по водите?
- Водоснабдяването е между онези отрасли, които най-бавно се реформират понеже има силно социално влияние. Политиците се страхуват да правят радикални стъпки, заради потенциален риск от социално напрежение. От няколко години има осъзната нужда да се правят реформи. Те се започват, но никога не приключват. Сега обаче сме стигнали до момент, в който обстоятелствата ни притискат от две страни. Едната е, че ако не се направи нещо, ситуацията по места е такава, че водоснабдителната система ще се разпадне, защото голяма част от водопроводите - над 70% са от етернит, материал, който не е дълготраен и са строени преди 30 г. Те трябва да бъдат спешно подменени. В същото време нямаме канализация, няма пречиствателни станции за отпадъчни води. Те трябва да бъдат изградени понеже имаме договорка с ЕС.

- Ние сякаш изпуснахме сроковете на тези договорки?
- Вече изпускаме сроковете, да. Второто обстоятелство, което ни притиска е точно това финансово съдействие, което получаваме от ЕС. От там казват: ние даваме средства, но искаме да сме сигурни, че след като бъдат вложени няма да се стигне пак до същата ситуация и след един цикъл от няколко години да искате пари за нещо, което вече сме финансирали, т.е. ние трябва да осигурим устойчивост на системата и да гарантираме  възвращаемост на инвестициите. В този смисъл, според мен, може да се каже, че започна реформа през 2009 г., но пак с голямо желание и бавни темпове.

- В интервю от края на 2012 г. казвате, че 2013 г. ще е от особено значение за развитието на водния сектор. Защо?
- МОСВ в желанието си да осигури среда за успешно усвояване на средствата, оформи проект съвместно с МРРБ на стойност 16 млн.лв., в който са записани основните промени в нормативните актове, които трябва да се случат. Срокът на този проект е до края на 2013 г. Ако станат факт, това ще е голяма крачка напред. С промяната в управлението някои неща може и да не се случат както са заложени, но със сигурност  процесите няма да бъдат спрени, както стана преди, защото неизпълнението на този проект означава най-малкото да загубим 16 млн.лв. Последните промени в Закона за водите сочат, че сегашното управление на държавата осъзнава колко спешно трябва да се реформира отрасъла.

- В публичното пространство има обвинения, че от 2009 г. нищо не е направено и заради това сега се наложи парламентът спешно да приеме промени в Закона за водите.
- Нищо не е правено, е много крайно твърдение. Факт е обаче, че нищо не бе направено спрямо конкретния член от закона, отнасящ се до изваждането на публичните активи от баланса на ВиК-тата и прехвърлянето им на общините. Тогава пак се бързаше, записа се един текст, но никой не беше мислил как на практика ще се реализира. С промяната от тези дни беше допълнен механизма, по който ще се случва изваждането на активите. Направена е и промяна, за която никой не говори, а според мен тя е съществена и се отнася до отлагането на 5-годишния регулаторен период. Това е периодът, в който всеки ВиК оператор изпълнява 5-годишен бизнес-план.

- И той подлежи на регулация от ДКЕВР?
- Да. Тази година трябваше всички ВиК оператори да договорят бизнес-плановете си за следващите 5 години с ДКЕВР. Това е процес, който в Англия например, където регулирането функционира на високо ниво, отнема години, понеже се навлиза в детайли. Но когато бизнес-планът е одобрен се знае, че това е документът, който ще се изпълнява без компромиси и той ще донесе ползи на всички. Тук за една година трябваше ДКЕВР да гледа 52 бизнес-плана, което практически е невъзможно. Това не се случи. Има и още нещо. Бизнес-плановете трябваше да стъпят на регионалните планове по градове, а те пък не са готови. Към момента се подават бизнес-планове, които не са пълни, което пък дава допълнително основание за отлагане на регулаторния период. Моето очакване беше за отлагане с една година, но се оказа, че става въпрос за две.

- Какво ще се случи през тези две години с ВиК-тата?
- Ще продължим да буксуваме по същия начин както досега. Това е добре за потребителите, защото няма да има голям скок на цените от една страна. От друга обаче означава, че ще продължим да кърпим системата, при това некачествено, понеже няма достатъчно средства.

- Значи ли това, че ще влезем в новия програмен период 2014 - 2020 г. със забавен старт?
- Не. Това са два различни процеса. Свързани са, но са различни. Единият е инвестициите, които ще правят ВиК операторите, а другият е - оперативната програма, управлявана от МОСВ. Там имахме закъснял старт, опитаха се да наваксат предишното управление, давайки доста оптимистични сигнали, но вече се вижда, че няма да сме толкова успешни. Немалко неща се направиха и вече не тръгваме от нулата. Имаме готовност да започнем от първия ден на предстоящия период. Имаме проекти, които са готови, знаем процеса как върви, знаем къде са проблемните точки и е добре да ги коригираме. Ние като асоциация забелязваме къде са конфликтните моменти в управлението на проектите, сигнализираме и настояваме те да бъдат изчистени, напр. кой ще е бенефициентът, кой ще е техническият помощник в изпълнението на проекта. Една от най-големите слабости на текущия процес е, че ВиК операторите са почти изцяло извън него. Те нямат активна роля в усвояването на евросредствата и в управлението на проектите. По места, ако кметовете имат желание ги привличат, на други те са изолирани. Но те са дружествата, които впоследствие ще управляват тези активи и имат най-голям интерес нещата да се случват качествено.

- За какво ще дава пари Европа в следващите 7 години?
- Нека първо кажа, че средствата от Европа по идея трябва да са допълващи, а не основни, както е в момента. И ние разчитаме основно на тях. Голямата битка беше да се вземат пари за водната част на нашия бизнес, но приоритетът на ЕК са канализацията и отпадъчните води, понеже така се постигат екологични цели. Сами по себе си те подобряват качеството на услугата, но са източник и на по-големи разходи на ВиК операторите, респективно - на по-високи цени. Една добре направена инвестиция във водоснабдителната система ще доведе до намаляване на цените, защото състоянието й сега е красноречиво, имаме 80% загуби. На професионален език това са "неотчетени водни количества" т.е. от това, което влиза 80% изчезва. Не всичко са течове. Голяма част са кражби и неизмерени количества. Ако сега аз пиша бизнес план на ВиК оператор ще заложа най-много средства като начало в поставянето на водомери. И то съвременни водомери, дори с дистанционно отчитане. С тях веднага се вдигат фактурираните водни количества, увеличават се приходите и дружествата ще могат да инвестират повече. И разбира се подмяна на водопроводи. Това са двата приоритета.

- В края на миналата година МОСВ прехвърлиха пари, които бяха за водни проекти за покупка на тролейбуси, мотриси. 
- На мен лично ми беше много криво, макар да разбирам логиката, която е продиктувана от натрупаното закъснение. То е вече закъснение в разплащането. Макар с направената промяна пак да се постига екологичен ефект, факт е, че водният сектор губи.  

- Къде е проблемът в това наше несправяне с проектите през приключващия вече програмен период? 

 

 - Ние нямахме готовност физическа и административна. Когато се отвориха възможностите, трябваше да се направят много проекти. Проектанти нямаше, това е голяма драма. Сега вече се появяват, но е доста трудно. Взеха се дори стари проекти, които се преработиха, но това пък създава сега проблеми, понеже не са точни. Няма данни, върху които проектантите да стъпят, това е една от причините при проектирането да се допускат много грешки. Според мен се допусна и една стратегическа грешка. В началото парите бяха насочени в малките населени места. Сега имаме готови проекти, кметовете са готови. Имат административен капацитет. А има и консултанти, които могат да ги посъветват. Само чакаме да стартира новият програмен период. Аз съм оптимист.

- Какво според вас трябва да се случи до края на тази година като промени в нормативната база, за да няма проблеми през новия период?
- Сега очакваме да излезе стратегията за ВиК сектора, която се готви от Световната банка. Нека не я бъркаме със стратегията за водите, която се прие и която се отнася общо до водния ресурс. Новият документ ще изнесе стресиращи факти за това, колко трябва да е цената на водата, за да се постигнат необходимите стандарти. Но това трябва да се направи и да се търси решение. Ако не може да се вдига цената на водата, тогава да си понижим критериите. Аз мисля, че винаги има оптимален вариант, в който всички да са доволни, но трябва да има широка дискусия.

- Кога очаквате да се появи някакъв вариант на Стратегията?
- Аз очаквах да се появи още в началото на юни, да не кажа и май. Предполагам, че ще се появи всеки момент. Освен стратегията, нужна е и наредба за изискванията към ВиК операторите. По нея имаше много дискусии. Тя е готова, макар да виждам вече колебания, понеже гилдията скочи и каза, че този документ няма да работи. Не знам дали ще влезе в сила. Важен е и правилникът за работа на асоциациите, т.к. те ще бъдат водещи в управлението на сектора. Сега такъв документ няма и общините не знаят как да действат. Другият процес, който тече и който е важен е описание на активите. Това, което ми липсва много и за което ще продължавам да настоявам е, че не се прави към този момент е специализиран закон за специализирания отрасъл ВиК. Такъв няма. Откакто съм в сектора не съм чул специалст да каже, че не е необходим, но някак не успяваме да стигнем до момента, в който той ще се напише. След Стратегията идва този закон по важност и се надявам догодина, защото тази явно няма да стане, да се наблегне на него. Сега отрасълът се управлява основно от два закона и от една наредба -  Закона за водите, който целият е в кърпежи; Закон ра регулиране на ВиК услугите, който казва ДКЕВР какво да прави и тук има тотално разминаване в комуникацията; и Наредба 4, която е почти със силата на закон, понеже описва взаимоотношенията между оператора и клиентите. Тези три документа могат спокойно да станат базата за един нов закон.

- То всичко не тръгва ли от там, че управлението на водите е разкъсано между 7 министерства и всеки надзирава някаква негова си част?
- Съгласен съм напълно. Моето лично мнение и мнението на много мои колеги, не казвам на всички, защото има нюанси е, че една агенция по водите ще свърши добра работа, защото ще професионализира под някаква форма сектора. И агенциите не са независими от политическо влияние, но там има малко повече професионално поведение - в смисъл директорът ще е експерт със съответните изисквания към него за компетентност и т.н., ще има дирекции с експерти и целенасочена работа в една посока. Сега какво се случва? Идва ново правителство и решава кой да бъде ресорният зам.министър в отрасъл ВиК например. Сега имаме шанс, че той е човек от бранша, но много дълго време не беше така. При една агенция обаче, това е трудно да се случи т.к. там изискванията за заемане на позиция ще са приоритетно за професионална експертиза, а не за политическа принадлежност. Така няма да може да се назначи енергетик например, който да отговаря за водите. Като говорим за професионализиране на отрасъла трябва да споделя каква е най-голямата болка в момента. Сега непрозрачно се сменят управителите на ВиК-тата. Това е неоправдано по начина, по който се случва. Ние от БАВ ще излезем със становище в което ще заявим, че когато има смяна, трябва тя да бъде аргументирана и мотивите да бъдат съобщени на обществото, а назначенията да се случват по процедура, която да даде възможност за състезание на визии за развитие на конкретното дружество. Така и човекът, спечелил конкурса, ще се чувства на мястото си. Не е тайна, че местни политически влиятелни фигури хващат приятел и го назначават за шеф на ВиК. Е, как да работи това дружество? Той дори да е читав, не се отчита пред ресорния си зам.министър, а пред този, който го е назначил. На фона на реформите, които се правят, ако по този начин се продължи с кадруването в системата, трудно ще се оправим. Хората вършат работата, всичко друго е книга. А най-лошото е, че това демотивира вътре служителите.

- Вие казахте, че отлагането на бизнес-плановете с две години ще доведе до по-малко увеличение на цената на вода. Значи считате, че все пак такова увеличение ще има?
- Понеже съм виждал някакъв вариант на проекта за стратегия, за да се направят инвестицийте, които са необходими, цената трябва да скочи до социалния максимум, което не е никак малко. За София е 5 лева. И пак няма да е достатъчно. За много от местата пък трябва да се добавят около 400 млн.лв. на година от държавата. Такова е състоянието. Пак казвам, не трябва да сме максималисти. По-скоро нека видим какво трябва и какво можем да направим. Има и друг подход. Казваме цената ще е такава, с нея може да се направи това и това. Необходимо е държавният регулатор да направи система за сравнителен анализ и да знае различните дейности колко е нормално да струват. Това го нямаме и това е голям пропуск. Когато има такава система за оценка, ценообразуването ще стане по-прозрачно и потребителите ще знаят увеличението на цената за какво точно отива. Звучи елементарно, но не е. В момента всяко увеличение на цената е недобре обяснено. Аз не обвинявам сега регулатора, а работата при предишния му председател. Играех ме си игри. Вие поискайте 5% пък аз ще кажа, че няма да ви дадем нито един, а накрая ще ви дадем 3%. Това подронва доверието и създава усещане за непрозрачност. Ако регулаторът функционира пълноценно, той трябва да има идея каква да е реалната цена още преди да е подадено заявлението от оператора. Ако има някакво социално напрежение по отношение на цената на водата, то може да бъде туширано като се въведат помощи за вода, каквито има за електроенергия. Аз не виждам логика в тази липса. Нали водата е жизнено важен ресурс, без който не можем. Защо да има помощи за ток, а да няма за вода?

 

 


Тагове:   вода,   цени,   закон,   ВиК,   стратегия,   бав,


Гласувай:
52



1. freeoldmen - ала- бала, ала бала
09.08.2013 10:41
дай 5 лева за кубик. И целувай ръка.
цитирай
2. анонимен - Категорично инж. Иванов не е прав.
09.08.2013 10:54
Ами ако още от утре към исканията си протестиращите прибавят и "Помощи за вода"!
И не с там някакви си мизерни 5 %. Щом ще се тегли заем 1 милиард, значи от "буфера" във фискалния резерв могат да се раздават много помощи.
Какво ще стане , ако от тук нататък започнат да се искат помощи за всичко в името на "социалната политика" и грижата за бедните ? Какво ще стане с "буферът" ?
В същност "буферът" не се знае за какво ще служи.

Значи : От утре протести за помощи за водата и всякакви други помощи.

Лозунгът ще бъде : "Помощи за всичко и до дупка" ! /в бюджета - в буфера/.


цитирай
3. chara - andreshko Светът не се върти само около протестите и протестиращите. Това, че
09.08.2013 11:54
някои медии запълват скъпия си прайм тайм с евтино (в смисъл неангажиращо финансов и креативен капацитет) риалити от площада, не означава, че нищо друго не се случва в държавата. Или че животът ще спре и ще се взираме в екраните, откъдето "умни, интелигентни и усмихнати" многознайковци ще ни крещят "Оставка" до припадък, докато всички зомбирано не занареждаме мантрата.

В интервюто нито има призиви, нито лозунги. Коментират се варианти и хипотези. Иван Иванов е председател на две НПО. Те не са политически организации, нито са свързани с изпълнителната власт. Предстои дебат за реформа на сектора и той казва мнението си. Къде веднага го "пришихте" към протестите и бюджета?

Аз не знам от позицията на каква експертиза казвате, че не е прав за специалист, работил 14 години във ВиК отрасъла на София и на Париж?
цитирай
4. chara - key5: Сектора ВиК не е по маловажен от енергоснабдяване и топлофикация
09.08.2013 12:37
като социална дейност. Основно цената на водата се формира от консумираната електроенергия, загубите по мрежата, недоборите и кражбите. В някои ВиК вече се предприемат действия за подмяна на водомери с такива за дистанционно отчитане и изграждане на центр. система за събиране на данните която ще спомогне и за драстично намаляване на кражбите /примери за което има както в промишленоста така и сферата на туризма/. Друг елемент са недоборите - отчетени но не събрни пари които в някои от по-големите дружества са над милион?! Без ток и парно може но без ВиК - накъде? Ако се раздават помощи то те автоматично ще погасяват част от задълженията на населението към дружествата от където ще се увеличи възвръщаемоста на средства както и последващата възможност за поетапни реконструкции и подмяна на звена от мрежата. Социалния елемент също не е за пренебрегване, малцинствата които са в сянка чрез социални помощи ще бъдат принудени да се разплащат. Това са предпоставки които биха довели в последствие и до стабилизиране на дружествата от този сектор след като отпаднат в голям процент от формулата "..загубите по мрежата, недоборите и кражбите".
цитирай
5. анонимен - chara - АКО БЯХ СЛОЖИЛ ЕДНА УСМИВКА / :) /
09.08.2013 12:38
в началото, или края на коментара, щеше ли да стане по-ясна "позицията" ?

Защото с коментара си само интерпретирам в хумористично-иносказателна форма батака, във всичко и навсякъде където се обърнеш.

Защото от памтивека и до днес :

" Свестните у нас считат за луди,
глупецът вредом всеки почита:
"Богат е", казва, пък го не пита
колко е души изгорил живи,
сироти колко той е ограбил
и пред олтарят бога измамил
с молитви, с клетви, с думи лъжливи."

А че в държавата става нещо ужасно, нещо което ЗА ЕДНИ СЕ КРИЕ, ЗА ДРУГИ - НЕ зад "скъпия праймтайм на някои медии", зад показването на "умни, интелигентни и усмихнати"многознайковции", или комедийността на други протести - протести "по принцип, или без принцип" и не е никаква МАНТРА !

Проблемът на инж. Иванов е проблем на хората и отрасъл "Водоснабдяване" , но може да почака.

ЗА ДРУГИ ПРОБЛЕМИ НА ЦЯЛАТА ДЪРЖАВА ВРЕМЕТО ВЕЧЕ Е ИЗТЕКЛО.

ТОВА Е "ПРОБЛЕМЪТ" С ФАТАЛНИ ПОСЛЕДСТВИЯ.
цитирай
6. pontis - Концесията може да бъде прекратена
09.08.2013 13:39
и трябва
цитирай
7. chara - pontis Не сме коментирали концесията, т.к. разговорът бе преди да излезе
09.08.2013 14:21
определението на Административния съд за връщане на решението на СОС
цитирай
8. tomich - Трябва да се преговаря с ЕК...
09.08.2013 19:14
Абе очевидно "приоритетите на ЕК" не са съобразени с прориоритетие за развитие на воснабдяването на нашата страна. Това не е за сефте.Споделям виждането на инж.Иванов за приоритетни инвестиции в водоснабдителната система, защото: 1/Без на реално контролно отчитане на разходваните количества вода с помощта на съвременни водомери не е възможно точно балансиране на водните ресурси, подмяна етернитовите тръби, намаляване на загубите, пресичане на кражбите и другите злоупотреби с водата и неотчетените водни количества, с всички положителни ефекти включително и намалението на цените; 2/Не знам доколко съм прав, но ми се струва, че в дългосрочен план именно тези инвестиции ще създадат предпоставки и за реинвестиране в канализацията на отпадните води и екологията. Трябва да се преговаря с ЕК да преразгледа приоритетиге си за България в това отношение.
цитирай
9. chavdar01 - ИНТЕРЕСНО?!
09.08.2013 19:47
ИЗЧЕЗНАЛА СИ МИ ОТ ЛЮБИМИ БЛОГОВЕ,А И НЕ МОГА ДА ТЕ
ВЪВЕДА ОТНОВ В ТЯХ?!
ЗАЩО ЛИ???????????
НЯКОЙ БАЧКА ПОДРИВНО МАЙ?
АЛО-О-О-О.БЛОГ БГ.К'О СТАВА?!
цитирай
10. chavdar01 - ЗАЩО САМОКОВСКАТА КМЕТИЦА НЕ ЩЕ ДА КАЖЕ КОЛКО Е НЕУСТОЙКАТА ПРИ ПРЕКРАТЯВАНЕ НА КОНЦЕСИЯТА?!
09.08.2013 19:49
ДАЛИ НЯКОЙ НЯМА ЛИЧЕН ИНТЕРЕС ОТ ТОВА?!
цитирай
11. gocho52 - ...
09.08.2013 19:57
и ракия!...
цитирай
12. kostadin - Който си е предал природните бог...
09.08.2013 20:24
Който си е предал природните богатства на чужденците добро не е видял!
Исканията на хората през февруари засягаха много повече неща от първа необходимост
цитирай
13. watchtowerman - Концесионерите трябва да обяснят как водата от 2 стотинки на изхода на язовира, става 2 лева при потребителя, а сега искат и 5лв, пък били е те малко?!...
09.08.2013 20:24
http://watchtowerman.blog.bg/politika/2013/08/09/.1138076
цитирай
14. atanasio - малко по-сложно е
09.08.2013 20:40
преди 3год. съм писал до всички държ.органи и т.н. ме мързи да го пиша пак - http://atanasio.blog.bg/drugi/2013/07/29/fakti.1134549
цитирай
15. chara - watchtowerman Добре е наистина да обяснят това. Но то частично е обяснено от
09.08.2013 20:43
председателя на БАВ - 80% нефактурирани количества.

В близките 2 г. няма да поискат 5 лв. за кубик, ясно защо. Казано е в текста.
Въпросът е да се стигне до дебат и консенсус в обществото - какво искаме и колко сме готови да платим. София не е България. Концесия на водата има само в столицата. Готвеха такава и за Плевен, но няма да я бъде, май.
цитирай
16. chara - kostadin Ще се изненадате може би, но има още за "предаване". Минералните води
09.08.2013 20:46
останаха извън обхвата на Стратегията за водата и се леят на воля по тротоари, канавки и дерета.
Въпрос на време е някой да се "сети" за тях.
цитирай
17. planinitenabulgaria - От всичките приказки на инж. Иванов е вярна една:
10.08.2013 00:31
Че се губи около 80% от водата, която се подава към София!
А защо не сметна колко сме платили на концесионерите за периода, когато той бе главен инженер на Софийска вода със заплата 6000 лв. и го явяваха по телевизията всеки път преди повишаване на цената на водата да обоснове необходимостта от тази промяна. Кой след това явяване представяше достатъчно "мотиви" на Шушулов и на Самарджията,за да одобрят исканата от концесионерите нова цена на водата, като петнадесетина милиона от сумата за водата отиваха за възнаграждения на десетина концесионера. Защо не споменава нищо за изграденият двоен водоппровод по негово и на Файтонджиев време до кв. Факултето, за който отидоха милиони на софиянци, а не е събран нито лев за вода и там изтичат около 8 млн. куб. м. вода годишно? Защо не казва, че ромовете в София не пащат сметки за вода, макар те де наброяват вече 500000 души, от които около 400000 деца, а тяхната консумация влиза в сметките на тези, които плащат? Инженер Иванов бе изтеглен от Веолия от бать Боко.
Твърде малко по същество има казано в интервюто на Инженер Иванов, както го наричаха във Соф. вода и много общи приказки. Нещата с водоснабдяваннето в цялата страна са много тежки, посочвам водоснабдяването на Враца, 80% от водата за която от яз. Среченска бара изтича от прогнилия водоппровод. Навсякъде е така. В интервюто няма нито дума, че концесионерите съзнаателно разрушиха наследеното от тях В и К като структура, разрушиха местните водоизточници, чрез концесионните договори ограбват хората и вероятно биват подкрепяни от много високо място да сторват това, защото никой не ги изгонва от страната. Както кмета на Париж изгони англичаните.
Дали концесионерите са дотолкоз полезни на хората, че никой не ги гони или пък защото се "отчитат"- този въпрос не трябваше да подминава Инженер Иванов.
Поместването на това интервю има ли връзка с евентуалния референдум за концесионера, е въпросът ми към авторката.
цитирай
18. chara - planinitenabulgaria Вижте мой коментар под № 7. тук. Той дава отговор на част от
10.08.2013 08:45
въпросите ви.

Поводът за интервюто е едно изказване на инж. Иванов пред в. Строителство градът, в което той твърди, че 2013 г. е от изключително значение за ВиК сектора. Оказа се, че трябва да бъдат приети 6-7 нормативни документа, а според някои източници - 13!, за да бъдем готови за предстоящия програмен период. Предвид ситуацията в страната и неясното бъдеще на парламента, който трябва да одобри нормативните документи, исках да знам на каква позиция сме.

Казах го и по-горе и пак ще го кажа. Концесия има само в София, а София не е България. Темите, които коментираме засягат цяла България. Да не превръщаме София в център на Вселената, все пак! :) Що се отнася до концесията - има една добра българска поговорка, която гласи - не е луд, който яде зелника ...
Тя важи и за ЕРП-тата. И така лека-полека пак стигаме до постоянния контрол и до ДКЕВР.
цитирай
19. kundalini - Полезно четиво!
11.08.2013 22:23
Добри въпроси и конкретни и ясни отговори! Явно инженер Иванов е наясно за материята:)
Опитвам се чрез неговите отговори да си обясня сагата около ликвидацията на ВиК - Кюстендил и произтеклите проблеми от нея, както и да предвидя какво ни очаква след 2 години:(

Това, което оставя сянка на съмнение в почтените намерения и професионални действия на инж. Иванов е липсата на настойчивост да се постигне възможното и най-необходимо/както за потребителите, така и за концесионерите/ т.нар СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ!!!! Законите трудно се променят, защото знаем кой контролира парламента, но има ред "малки" неща, които ако се променят неминуемо ще доведат принудата! - промени в законите! Единственият начин да победиш мафията е да спечелиш хората на своя страна, а това се прави с откритост, убеждение, честност, последователност и .....резултати! Явно обаче е било удобно и на двете страни да не бъде направен АНАЛИЗ - и за ДКЕВР , и за концесионерите! За ДКВР, която е трябвало да го направи - е било по-добре да вземат подкупи, явно. А концесионерите не са го изисквали, защото също са получавали своето - големи заплати и спокойно и безметежно съществуване.

В интервюто ми липсва въпросът за отношението на инж.Иванов към обсъждания в общественото пространство софийски референдум. Явно е избегнат неслучайно, което прави липсата на въпрос премълчан отговор:)
Жалко...явно мафията за пореден път ще се оказва по-силна в привличането на ценните кадри:( Разбира се, възможен е и друг вариант:)

Поздрави за доброто интервю, Светле!
Дава немалко отговори и още повече насоки на търсене на истината!

Бъди здрава!
цитирай
20. chara - Ели, писах го някъде в средата на коментарите. Когато разговарях с инж. Иванов,
12.08.2013 00:07
нямаше още огласяване на определението на ВАС за връщане решението на СОС за референдума.
Давам си сметка, че се търси някакво умишлено премълчаване на темата, но нямаше как да знам за въпросното решение, което за пореден път фокусира вниманието върху София и концесията. В коментар 18. опитах да обясня идеята си за интервюто с председателя на БАВ.
:)
цитирай
21. mihala - Докато у т. н. ръководители в биз...
13.08.2013 08:48
Докато у т.н. ръководители в бизнеса,съществува мнението" моето си е мое,но и вашето си е мое", ще продължава надцакването,кой кого. Не знаят ли господата, че щом са се нагърбили с нещо трябва да поемат и негативите му. Къде е ръководната класа,че не създава правила и закони за ограничаване на алчното мислене?
цитирай
22. mmiimmaa - за работниците в ПСПВ
14.11.2013 11:39
"ВиК компаниите откъде ще намерят човешкия ресурс, който да експлоатира тези съоръжения. Заплатите са доста ниски и много трудно се намират експерти. Работата на пречиствателна станция е като тази в един завод. Почти всички нови проекти предвиждат и изграждането и експлоатацията на метан танкове, които са важни и трудни за експлоатация съоръжения и изискват подготвени ръководители на ПСОВ и персонал. Трябва да се мисли и за това. Имаме център за професионални обучения, който проведе няколко курса, но към момента или няма интерес, или готовност да се предлагат хора, които да се обучават, което не само мен, но и всички членове на Управителния съвет на БАВ сериозно ни притеснява.".
Добре казано, но има още много да се каже.
Унизително е служители в ПСПВ /питейни води/ с 23-28 г. трудов стаж само в тези станции започнали от най-ниското стъпало и стигнали до там, че да се разчита на тях за добросъвестно и точно изпълнение на задълженията им, служители, които безспорно отговарят за живота и здравето на десетки хиляди, а някъде и стотици хиляди хора са на обидните 340 лв. заплата. Лишени от всякакви социални и трудови права /нощни, вредни, храна, работно облекло, безопастност на труда - противогази от войната/, незаплатени часове труд и други. Управителите на ВиК дружествата не желаят да разговарят по тези теми със служителите си, а напротив ги заплашват с уволнения. Работят със съоръжения, които са в лошо техническо състояние. Строително- ремонтите дейности си ги извършват сами без да им се заплаща, а в същото време има обявена фирма, която да извърлшва тези ремонтни дейности и се изписват средства към нея. Назначават се хора без необходимото образование и умения. Началници на станции нямат елементарен подход и опит в работата с хора, организация и координация. Според мен инж. Иванов до 2 г. водния сектор в тази област ще изпитва глад за кадри. И тези, които имат опит ще напуснат, а пък младите няма кой да ги въведе в работата. Направете ревизии на всички ВиК
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: chara
Категория: Политика
Прочетен: 6423974
Постинги: 279
Коментари: 11520
Гласове: 89145
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031