Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Постинг
29.04.2008 10:41 - БЪЛГАРСКАТА МЕЧТА
Автор: chara Категория: Политика   
Прочетен: 18074 Коментари: 59 Гласове:
5


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
     Има ли българска мечта! Нямам предвид личните, индивидуални, преходни мечти на всеки от нас, осмислящи, мотивиращи и окриляващи живота ни! А друго! Съвсем друго! Онази голямата мечта! Мечтата валидна за всички нас - българите! Истинската! Видима и желана със сърцето, защото най-същественото е невидимо за очите!      Погледна ли далече в годините назад - със сигурност такава мечта е имало. И не една. В различните исторически времена - различна, но винаги мащабна, концентрираща енергията, волята, усилията на цял народ. Как без нея Аспарух щеше да достигне Онгъла!  Как Борис щеше да поиска и получи азбука! Как Симеон щеше да разшири държавните граници на България до три морета!      Нямаше как да се случи всичко това, ако липсваше мечтата! Ако липсваше страстта, смелостта, безразсъдството, перспективата, любовта, вярата,  магията и вълшебството – всички те концентрирани в мечтата!     Когато говорим за мечта, не можем да подминем един еталон, един наложен мит с 200 годишна история, този за “американската мечта”. Тя бе стандарт за света, асоцииран със земя, даваща възможности на всеки, стъпил на нея, да постигне успех и просперитет. В основата си тази мечта залага на индивидуалното натрупване на богатство, работата, неприкосновеното и свещено право на собственост, гражданските права, патриотизма, религията и разбира се на военната мощ. Вяра в свободата, самостоятелността, отговорността, равенство на шансовете, върховенство на закона, политически и културен егалитаризъм – елементи, положени в основата на тази мечта.      Колкото и да е странно, съществува и т.нар. “европейска мечта”. Различна от американската. Ориентирана по-социално. Залагаща на трайното и устойчиво развитие, на грижата за околната среда, на приоритета на социалните групови права, свързани с гарантиране на здравеопазване, образование, майчинство, пенсионно осигуряване и т.н. В нея отсъства религията, като съществен и базов елемент, доколкото Европа е светски настроена. Не може да се отрече обаче известна интерференция между европейската и американската мечти. Според Дж. Рифкин европейците приемат надеждата, оптимизма, личната отговорност от американците, макар последната да се съчетава с глобална такава.      Склонна съм да вярвам на мой приятел, който има щастието да живее и работи вече осем години на двата континента – Америка и Европа и привилегията винаги да гледа и преценява събитията отвътре и в същото време “отстрани”. Нещото, което неизменно твърди през тези осем години е следното: Америка е нищо повече от място, където можеш да работиш, Европа е мястото, където можеш да живееш. Което, струва ми се, илюстрира и потвърждава същността на тези два различни свята.        Има ли място в тези светове за  българска мечта и какво се случва с нея. Ще се върна в ХІХ в. в уставопроекта на ВРО, създаден от Левски, където той пише следното: “Аз имам мечта – не само за мъжество, достойнство и равенство на моя народ с останалите европейци, но и за всеобща свобода и демокрация, за съвършено братство и равенство – не само на личностите, но и на верските и етнически общности”. Тази мечта както и идеята за  “чиста и свята” република имат характера на доктринално откровение, носят заряда на цивилизоваща мисия, оцеляла историческа претенция, транзитирана във времето.  Странни метаморфози търпи тя обаче. Особено днес.      След 1989 г мечтите се умножават и разпиляват в различни посоки – свобода, демокрация, членство в НАТО и ЕС.      Какво е днес свободата. Свободата днес у нас много повече се асоциира с хаос, всепозволеност, недосегаемост и безотговрност. Свободата получена “наготово” е имагинерна величина. Какво да я правим. За какво да я употребим. С нея не се живее лесно. С нея обаче може да се живее достойно. Но това изисква усилия. Много по-големи, отколкото бягството в удобната НЕсвобода.      Републиката не е нито “чиста” нито “свята”.  Републиката е “употребявана” и “употребена” от овластени от нас, “осребрили” вота ни в частен, а не в национален интерес. И тук се изкушавам да цитирам Т. Джеферсън, написал преди повече от 200 години нещо толкова актуално и днес: “Когато един дълъг низ от злоупотреби и грабителства, преследващи неизменно една и съща цел, говорят, че този народ е застрашен да бъде поставен под властта на един абсолютен деспотизъм, то тогава негово ПРАВО и негово ЗАДЪЛЖЕНИЕ е да отхвърли подобно управление и си избере нови пазители на своята бъдеща сигурност.”       Националната чест е уязвена от бедност и несправедливост, изтощена от липса на мир. Защото какво е мирът днес. Липса на конфликти. Не! Мирът е нищо повече от наличие на справедливост! Справедливостта е нещото, тотално напуснало географските ни ширини и голяма част от сферите на обществения ни живот.      Членството в НАТО и ЕС са факт! Но какво следва!      Какво следва за България в ХХІ век!      Века на постиндустриализма!     Века на материалното с характеристика и качество на “еднократна употреба”. С толкова много притежания – вещи, връзки, морал, приятели, повечето обаче краткотрайни или еднократни! С толкова малко смисъл, дори липса на всякакъв.      Века на всепобеждаващата химия. Правеща до вчера немислимото – реално днес. Осигуряваща ни мигновено нова визия - брюнет, блонд, махагон, опушен лешник, всичко това заедно на едно място – никакъв проблем.  Моделиране на тялото – получаваме, стига само да поискаме и да можем да си го позволим. Емоции – също. В ХХІ век има хапчета за всичко - такива, които да успокояват, други - да възбуждат. Хапчета, които да убиват и такива, връщащи  към живота.      Века на високите скорости.      Века на невъзможността за бягство от информационната лавина.      Века на дефицитите. Дефицит на време за общуване с приятелите, децата и природата. Дефицит на човечност. Дефицит на смисъл.       Века на виртуалните реалности - виртуални пари, виртуална принадена стойност, виртуално производство, виртуално пазаруване, виртуално обучение, виртуални запознанства и още много и много виртуалност.      Има ли в този век българска мечта – мечта, която да си струва! Мечта, която да искаме със сърцата си! Мечта, която да концентрира енергията, волята, желанието, страстта, безразсъдството, ако щете, на нацията!         Можем ли, способни ли сме на такава мечта!      Защото, да не се лъжем! Мечтите са идеална категория! Не можеш да ги видиш, да ги пипнеш! Те нямат нищо общо с ежедневното, обикновеното, делничното, прозаичното.      А може и да се окаже прав А. Грънчаров, твърдейки, че ние българите на обичаме да мечтаем и не вярваме в подобни идеални измишльотини, че сме прагматични до мозъка на костите, както и че не можем да се отделим от реалното, пригодно за непосредствена консумация. Ето защо нямаме и национална мечта – твърде грозно би било в нещо толкова идеално и възвишено, да включим  неща като салатка, ракийка и скара, например.      Не знам.      Аз не откривам в днешния ден нито национална мечта, нито национална доктрина, нито перспектива, нито визия за мястото ни на картата на Европа, за мястото ни в динамичния постиндустриален информационен ХХІ век. Нещо повече. Аз не откривам дори намек за подобни идеи! За дебат и дума не може да става!      Ще ми се да вярвам обаче, че в универсалния храм на човешките ценности – право на живот и щастие, свобода, справедливост и търпимост, ние българите, прекрачили в ХХІ век, най-после ще вдигнем глава от ежедневието и ще поискаме нещо със сърцата си , ако не за нас, то за децата ни! Ще си позволим, ще се осмелим да мечтаем и тази мечта ще бъде НИЩО ПО-МАЛКО от издигането на наш олтар в този храм, гарантиращ присъствието ни в него.      Остава да го напълним със смисъл …     


Тагове:   мечта,


Гласувай:
5



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Благодаря за постинга !
29.04.2008 10:54
Химерната американска мечта на българина е смешна и криворазбрана от него ,както и мечтата му за демокрация.Демокраци без общество осъзнало съшността и е обречена на провал.който е факт в България.Криворазбрана американизация като погрешен модел !
цитирай
2. анонимен - ндам
29.04.2008 11:36
дето викаше другарят , абе тоя, уф, афроамериканеца, че не се сещам сега за името - имам мечта...
от всичко, дето си описала излиза следното - чакаме някой да започне дебат, да намекне и опс - ще се случи.
дето викаше един журналист преди много години - да, да, ама не, няма начин, таковата.
българска мечта - за какво ти е, че нещо не схващам. времето на революциите свърши, за щастие или за жалост.
в момента сме такива, каквито сме - и сами сме си виновни.
така че - усмихвай се и стига сме били обществени, всеки да си копае градинката, дето викаше волтер и това е...
цитирай
3. анонимен - до alexalex
29.04.2008 12:20
Както правилно забелязваш, на подсъзнателно ниво -
в момента сме такива, каквито сме - и сами сме си виновни.
цитирай
4. анонимен - Българската мечта много отдавна е ...
29.04.2008 12:26
Българската мечта много отдавна е изкристализирала. Тошко Колев я описа съвсем елементарно - Да ги стигнем!

Нищо повече не ни трябва като мечта. Не е нужно да изобретяваме топлата вода. Топлата вода е изобретена и ние отдавна сме заявили, като общество, че искаме да се къпем с нея.
Свобода, демокрация, право и възможност за личностно развитие, обществена отговорност от страна на институциите, морално отношение към по-слабите, върховенство на закона.
Нищо повече не ни трябва като национална мечта. Отделен въпрос какво е нацията в 21 век, нужно ли е и удачно ли е въобще да говорим за национални мечти и дали това припокриване на националните идеали с общочовешките и "западни", християнски идеали е лошо или добро. Лично аз мисля, че нпма нищо лошо, не мисля, че припознаването на американската мечта, така както и ти си я дефинирала по-горе означава унищожение на БГ нацията или че е нещо лошо. Напротив.
А за чисто националната мечта, тази която ще е валидна само за БГ нацията - мисля че е добре, поне като начало да бъде - Да ги стигнем.
'Ники
цитирай
5. starsailor - Браво(не знам за кое по точно ти к...
29.04.2008 12:36
Браво(не знам за кое по точно ти казвам браво;за труда или за цитатите).Американската мечта е...американска мечта.Българската си е българска.Не трябва да се сравняват.Нравите са различни,културата е много различна(при все че неспиращите опити на медиите за комерсиализирана и плоска културна инжекция дават резултат)...загубих си мисълта....Идеята е че има BG мечта.Да мечтаеш да гледаш финал на световно първенство България-Бразилия пак е мечта,нали?Да видиш в ЕП(европейския парламент) български евродепутат как изказва мнение различно от това на 70% от другите евродепутати е мечта,налИ?Да си вземеш хубава и умна българка вече е утопия,не е мечта:)(jOKE).

Моята мечта е да спрат хората да се оплакват.Да спрат медиите да замазват и прикриват и хората да си гледат първо работата,а после заплатата.Лек ден
цитирай
6. chara - @ alexalex усмихвам се ... нима не виждаш:-)))
29.04.2008 13:14
но не ме карай да мисля, че Ангел Грънчаров е прав!
цитирай
7. анонимен - чара
29.04.2008 13:23
идея нямам кой е ангел грънчаров, да ме прощава, ако е популярен някакъв, ама...
и темата , такова, ми прозвуча сериозно начи и поради тази причина така коментирах.
иначе - мечтите според мен са нещо лично, не са функция на нация или пационалност - всеки мечтае за себе си, така го разбирам. дето викаше веничка ерофеев, малко перефразирам, всеки мечтае за нещо, аз за следващата водка.
цитирай
8. chara - @Ники виждам, че често коментирате, писаното от
29.04.2008 13:23
мен в това пространство.
Защо сложихте рамки на мечтите:
"Нищо повече не ни трябва като мечта"
цитирай
9. chara - @alexalex разбира се, не си длъжен да знаеш
29.04.2008 13:36
кой е А. Грънчаров. Философ е. Питай чичко "гугъл".
Написал е около десетина книги - някои от тях ще ти бъдат интересни, сигурна съм!
А за водката ... не е ли все още малко раничко!
цитирай
10. marinov - Българска мечта
29.04.2008 13:38
За да се осъществи българската мечта, трябва да се мине през няколко основни стъпки:
1. Да имам по-хубава кола от на съседа
2. Да имам по-хубава жена от на съседа
3. Да съм по-голям тарикат от съседа
4. Да съм по-голям тарикат от всички
5. Абе няма значение, важното е на Вуте да му е зле!

Ей т'ва е за съжаление, ама какво да се прави.
цитирай
11. svoboda64 - Ако ми позволиш, chara,
29.04.2008 13:49
една закачка. "Трудно е да бъдеш Бог".

Някога Бог беше българин. Макар и за кратко-еуфорично. Дори да се върнем в далечната 1994 за малко (световното по футбол в Америчко:) Но това беше като еманация, като крилете на една мечта, в която хората бяха почнали да вярват. Въпреки че както и в Америчко уличният рекет пак го имаше. Както и момчетата с бухалките. Но си казвахме: това са болките на растежа, на "прехода". И нашият Ал Капоне ще го тикнат в затвора, ако не за друго - за укрити данъци.

Да, да, ама неееееее! Дойде зимата на нашето недоволство и оттам нататък... икономисти почнаха да ни управляват. А както добре е известна българската поговорка (играта на думи): "Икономията - майка на мизерията" (от economy - икономика/стопанство, но и икономия:)) Така нашите "мутри" станаха икономисти. Във всичките им смисли. А да си видяла някога икономист да мечтае за друго освен за "матр'ялното"? :)))))))) Той/тя просто ще ти скрои капата и понеже си се знаем: ще те нахрани с думи и цифри. Пък ти се гледаш, че си "гладен":)) От там и думите девалвираха. И вече нищо не значат.
От друга страна, всяка мечта се извайва с думи, които да носят заряд... до степен да те разплачат, да не ти дават да спиш...

Затова сме в средата на нищото (in the middle of nowhere:)) Защото не можем да разделим - като народ - зърното от плявата и да живеем NOW и HERE (тук и сега). Ту се губим из миналото, ту се забатачваме в бъдещето. Една народна мечта е просто ясна визия. Не физическа принадлежност към земя (територия) или административна - към поредния Съюз. Тук практичността (икономиката) не може да ни помогне. И според мен, това е и проблемът на Европейския съюз. Както и на Америка (САЩ).

Добре. Ще си удвлетворя "материалните" мечти. Почти го направих. Довършвам дизайнерският ремонт на къщурката си (донякъде, докъдето стигнаха парите-заеми:)) И после? Същото е и с България: Еврофондовете да речем. Ще направим инфраструктура (ако "батковците" не я изядат "на зелено":)) Да речем, че дори успеем да си вдигнем "административния капацитет" или пък да изучим всичките си роми. Ама то като няма дух, колкото и пари да изсипем, ще си останем просто духless:) Залутани и залюхани атоми (индивиди). Не ща да живея в "частен затвор"(частната ми собственост), просто защото така си оставам Робинзон. А от това по-голямо наказание няма!

Без да съм песимистично настроена, аз не мога да живея без "живи" хора около себе си. А започвам да се срещам все повече с "автомати". Особено онези с "корпоративната култура":( Бррррррр За каква национална мечта ми говориш като почнахме да се делим на "корпорации":))

Globul започна да ти рекламира "свобода" в национален ефир:) Да се смееш ли или да плачеш? И "трима приятели" в "мрежа":)

Тук ще спра. И ще се извиня за дългословието. Ама толкова ми е прекипяло, че вече трудно се удържам.

Поздрави!
цитирай
12. анонимен - ВПРЕГНАЛА СИ КАРУЦАТА ПРЕД КОНЯ. За ...
29.04.2008 14:28
ВПРЕГНАЛА СИ КАРУЦАТА ПРЕД КОНЯ.За какви мечти говорим боже мой!Национални мечти.Еми първо нека видим има ли въобще нация или само сбирщина от хора.Те не могат да се дишат дори. Няма по елементарни проблеми елементарно съгласие.Ти ми говориш за национална мечта.Ква нация,какви 5 лева?Имаме едни лумпени.Дето всеки ден се самоизяждат.Няма даже народ с национално достойнство,тежест и самоуважение. Има някаква паплач.Къде я видя ти тая нация?Това е резултатът от "вятъра на промените".Които в нашата страна са напълно различни от всички останали в Източна Европа.Изплува всичката мръсна пяна.Още през 1990г. дадохме пълна свобода на някои наши тарикати да вършат всичко каквото си искат.Да си разиграват коня както си щат.Изпуснахме злия дух от бутилката.Сега вече не може да бъде прибран.Да се радваме на новите си "придобивки"-бандитизъм и необуздана криминална престъпност,алкохолизъм,наркомания и проституция,чалга,лошо образование и здравеопазване,демографска катастрофа,висока смъртност и емиграция в чужбина,масова корупция и злоупотреби,мизерия,инфлация и все по-нисък жизнен стандарт,все по-агресивно население и самоизяждане на хората.За какви мечти ми говориш?Не сме стадо,ами мърша.Няма място за измислените ти мечти.Тая страна я има още по милост божия.Всеки в нея гледа да я руши колкото може повече."Обичам родината,мразя държавата си".Това е "гениалното" творение на някакви размътени от дрога и алкохол мозъци.Няма какво да говоря повече.Просто това което става у нас няма нужда от коментар.Нямам думи.
цитирай
13. viovioi - Здравословно е човек да бъде умерен оптимист!
29.04.2008 14:35
Поста е импрегниран с алтруизъм. Но това не е нито патриотизъм, нито оптимизъм. Имах усещане че хвалиш слънцето, задето дава светлина и топлина???
цитирай
14. chara - @ marinov и като постигнем всичкото това
29.04.2008 14:48
"имане", което си изброил - после какво?
после май става страшничко ...
представи си, че имаш всичко материално, което искаш, и от всичкото по няколко ...
е и ...
и после какво ...
цитирай
15. chara - @svoboda64 права си "Трудно е да бъдеш Бог!"
29.04.2008 15:02
Но какво от това ...
Що се отнася до тези с "корпоративната култура" -
ще трябва нещо да ти споделя, което едва ли ще ти хареса:
Свиквай!
Защото те "движат" света. Разбира се не тези на ниското ниво, а онези 6-10 във всяка голяма корпорация - "хората на въздуха" или "въздушните хора" - четвъртата класа!
Някой ден май трябва да разкажа и за тях, защото това, че ние не можем или не искаме или не смеем да вдигнем глава от ежедневното и да погледнем нагоре и видим какво става в света извън нас, не означава, че там няма явления, процеси, тенденции, които вървят с шеметна скорост и от които, в една или друга степен, зависи и нашето бъдеще.


цитирай
16. анонимен - до коментар 12
29.04.2008 15:07
винаги съм мислел, че малко национализъм е от полза
цитирай
17. chara - @ viovioi здравословно е също от време на време
29.04.2008 15:27
човек да помечтае!
Не боли!
А и не е опасно за околните!
Аз не искам да живея в страна без достойнство, без визия за бъдещето, без перспектива!
След като станахме членове на ЕС, никъде не прочетох и ред, нито открих идея за това какво следва ...
Каква е нашата претенция, нашата национална доктрина, нашия транзит във времето ...
цитирай
18. osaka - Мечтата е неуправляем "ресурс".. за радост!
29.04.2008 15:37
без тип и модел, без формат и матрица! аз съм идеалист по природа и мечтата ми е неразделно свързана с желанието да не губя сила на духа и надеждата за добро! не ми е чужд и скептицизма, но предпочитам да не злоупотребявам с него.
България има нужда от мечтатели! от лудостта им, от наивността им дори, от непредпазливостта на доверието, защото е изоставена и чака безрезервно обичане и отдаденост!
цитирай
19. templar - съгласен с 12
29.04.2008 15:56
за да има Българска мечта, първо трябва да има българска нация. В момента е малко съмнително, поне за мен, доколкото не мога да дефинирам ясно нещата които обединяват и събират заедно, в съгласие жителите на България. За мен това е проблема:
1. Липса на нация
2. Липса на елит

Мечтата е функция на елита. Винаги и навсякъде.
Глория и Иван Айдъла няма да излислят Българската мечта.

Поздрави!
цитирай
20. svoboda64 - chara,
29.04.2008 16:14
Веднага ще ти отговоря:) Прескачам другите, простете. Прочела съм... вероятно достатъчно,не много:)) Но тъй като брат ми се "подвизава" в тези среди, among senior managers, въобще не съм възхитена:)) Говоря на Bg почва:)) Ако има нещо "въздушно", то са по-скоро "ветрове", които само ги брулят:) И "ние" (Бг) продължаваме "както си знаем" (бих казала "по комунистически" - аз изисквам от теб, но какво аз ще правя - не е твоя работа:))

Достатъчно като личен "опит" съм работила с т.нар. "корпоративни клиенти". Въобше не ми ги "хвали". Някои дори са и "независими", но имат същата "корпоративна култура на промития мозък"! Аз с такива "индивиди" Добър ден не мога да си кажа без да настъпи "края на света":))

Пак поздрави! Както казва една приятелка: "Не ми пипай илюзиите, щото...." А пък аз по рождение бях лишена от таквизи:))
цитирай
21. chara - @svoboda64 други нива аз имах предвид
29.04.2008 16:23
ще разкажа и за тях
не ги хваля, просто ги наблюдавам!
цитирай
22. chara - @templar дали мога да попитам
29.04.2008 16:28
как ще дефинираш "елит"
и после да коментираме има ли го или не:-)
цитирай
23. svoboda64 - :)) chara,
29.04.2008 16:32
И аз ги набдлюдавам:) Най малкото щото милея за брат си в съвсем християнски смисъл:) И продължавм да треперя да не се "изметне" докато преследва мечтите си:))
цитирай
24. tomich - И аз не съзирам Българска мечта, chara!
29.04.2008 20:54
Засега, на етапа на европейското конфигуриране на българската общество такава, за съжаление, няма. И не би могло да има, когато повечето българи мислят как да преживеят днес и утре, как да оцелеят в тази , както ти пишеш, бутафорна държава, обхваната от пълен хаос, безредие, престъпност.
Според мен не може да се говори за "американска" и "европейска" мечти. Те не са друго освен реализирано или реализиращо се олицетворение и отражение на социално-икономическия, културен, етнически, религиозен и военно-силов статус на тези две групи държави. И в САЩ, и в Европа не можеш да живееш без да работмиш, както и да работиш без да живееш. В България, за жалост, всичко е обратно - можеш да живееш без да работиш, както и да работиш без да живееш. Как ще има българска национална мечта, когато една малка социална върхушка мисли единствено за това как да натрупа и запази повече богатство. В същото време огромната часта от народа мисли как да осигури насъщния. Иначе съм съгласен с твоя искрен патос
и основната нишка в постинга - без нормални естествени лични мечти трудно се живее.
цитирай
25. chara - @tomich И ти не съзираш българска мечта!
29.04.2008 23:02
И други също!
Е, харесва ли ви това!
Харесва ли ви да живеете в безлична държава, една от многото на картата, без национално достойнство, без национална претенция, без национална визия и без перспектива!
цитирай
26. darktales - Чували сме го и сме го казвали тол...
30.04.2008 00:11
Чували сме го и сме го казвали толкова често, че звучи като някакво клише, но то трябва да се възприема съвсем буквално, защото е самата истина : България е страна с трагична историческа съдба. От Освобождението до края на Първата Световна война българската мечта е ограбвана върху хартията на договорите,клана,разкъсвана с шрапнели и поругавана, а най-достойните носители на съдбата на България лежат в неизвестни гробове. Това е загуба, която няма как да бъде прежалена и заменена, все едно е като човек да загуби едно или по-вече от децата си,това е загуба, която винаги ще кара да скърби всяко честно българско сърце. След погребването й е настъпил един вакуум, в който енергията на нацията се е разкъсвала в братоубийствени конфликти, бял и червен терор, преследване на исторически химери. В края на управлението си любимият политик на бъдещия ни министър-председател и шайката около него пък се опитаха да пробутат някакъв ерзац на българската мечта - те,като всички тирани,си мечтаеха за монолитна нация...
Има,разбира се,народи с подобна и с по-лоша отколкото на нашия съдба. Има и нации, които по един или друг начин са успели да превъзмогнат носталгията по изгубеното величие, без да й позволят да се превърне в някакъв национален комплекс. Те обаче по правило са случвали на водачи, които да им вдъхнат вярата,че може и трябва да се гледа напред. Не знам дали ние ще дочакаме нашия Шарл де Гол или Кемал Ататюрк...

Качвал съм се на много турски кораби - корабът е един вид територия на страната, чийто флаг носи - и в абсолютно всеки кораб има един кът, където виси портрет на Ататюрк. Не на президента, не на премиера - те са временни и без Ататюрк не биха съществували. Представяте си какво ще настане,ако българските капитани решат да слагат портрета на този човек, който според тях най-добре олицетворява националната идея - един ще сложи Левски, друг ще го свали и ще сложи Стамболов, следващият ще окачи Борис Трети, друг може да лепне Бай Тошо или Волен,или Бе Бе,или дявол знае кого...

...Скоро четох едно интервю с новия земеделски министър, в което журналистката - хвала й за което - между другото го пита защо не пуши български цигари. А той, милият, съвсем сериозно обяснява, че карелията били по-така като за него. Абе, ей...
цитирай
27. анонимен - Дискусията за българската мечта започна! Да я продължим непременно...
30.04.2008 06:30
Интересно и провокиращо разсъждение за българската мечта: http://angeligdb.wordpress.com/2008/04/30/%d0%98%d0%bd%d1%82%d0%b5%d1%80%d0%b5%d1%81%d0%bd%d0%be-%d0%b8-%d0%bf%d1%80%d0%be%d0%b2%d0%be%d0%ba%d0%b8%d1%80%d0%b0%d1%89%d0%be-%d1%80%d0%b0%d0%b7%d1%81%d1%8a%d0%b6%d0%b4%d0%b5%d0%bd%d0%b8%d0%b5/

цитирай
28. templar - за елита и неговото дефиниране
30.04.2008 09:13
тук: http://templar.blog.bg/viewpost.php?id=137140

и тук: http://templar.blog.bg/viewpost.php?id=137435
цитирай
29. chara - @templar елитарните теории за структуриране и
30.04.2008 14:03
развитие на обществото, разбира се, имат място в съвременния свят. Няма да ги коментирам. Да кажем, че ги приемам, което не би било съвсем вярно!
НО ...
1. Все пак споделям мнението на gantree за елитарността като състояние преди всичко на духа!
2. Добре, сега не откриваме елит, такъв, какъвто ти го дефинираш /рамките, които слагаш ми допаднаха/
3. Какво следва от това ... да чакаме 100-150 години де се "появи" от някъде такъв елит?!
И през това време, какво ...
4. Не сме нито в 19. нито в 20. век! Темповете на социалната промяна са "шеметни". Социалната инфраструктура, култура, стил на живот на всяко следващо поколение е различна и ще става все по-различна.
Нима казваш, че нашето поколение трябва да се лиши от социална претенция и от себеотстояване.
И да чака нещо, пък било то наречено и "елит"....
5. Ако приемем тезите за случайността и несигурността на човешката ситуация, не са ли моралът и културата /макар и за някои да изглеждат днес като прекален разкош/ онези източници на сигурност, които да "легнат" в основата на един дългосрочен проект, дефиниран дори като мечта?
цитирай
30. templar - chara,
30.04.2008 15:26
ние с теб можем да измислим или да мечтаем каквато искаме конструкция, каквато искаме българска идея, но дори и да стигнем до съгласие помежду си тя ще си остане нашата (на мен и теб и гантри) идея дотогава, докато не се появи елит, който да я облече в политика - т.е. да убеди в нея обществото. Това е обективна социална закономерност, исторически доказана. Няма никакво значение дали ни харесва или не, дали ни отчайва или не. Националните идеи, както и децата, се създават по точно определен начин и по нито един друг начин, опасявам се :)
цитирай
31. darktales - С дефинициите хубаво. Не знам дали ...
30.04.2008 15:57
С дефинициите хубаво. Не знам дали децата на днешните оперативно интересни личности и децата на децата им един ден ще успеят да формират някакъв национален елит,впрочем желая им щастие. Теоретично би могло да се очаква, че и потомците на соцфеодалите, след като се наплюскат ( извинете за грубия глагол ), ще започнат да работят за идеята. Навремето Людмила Живкова, милата, се изживяваше като носител на някаква историческа мисия, но за съжаление техният род е белязан с някаква генетична глуповатост и нямаше как от тях да излязат българските Ганди или някакво подобие на гръцките политически кланове ( а, Внучката сега май се занимава с някакъв ''стайл'', парвенютата си умират да ги обслужват бивши принцеси ).

Не знам доколко валидните за други страни критерии за създаване на национален елит са приложими и у нас, където повечето хора не знаят как се е казвал прадядо им. Родословието дори и на най-старите фамилии в по-вечето случаи може да се проследи най-много до кърджалийските времена, а оттам насетне се влиза в рубриката ''баба Търна казала на дядо Кътю''. В английските имения има паркове, които са по-стари, а някой гентски колбасар спокойно може да извади родословие,започващо от 16 в. Сред публичните ни личности няма имена от първото издание на Готския алманах ( всъщност има един такъв, но пък той не е удобен за споменаване).
цитирай
32. anlov - Алчният дух на материализъм,
30.04.2008 16:05
който ни обсебва все повече, наистина ни е осакатил и е погубил много от мечтите ни, преди те да са избуяли в нас. Жалък факт. Но винаги ще има хора като теб, които с катрана му ще намазват факлите си, за да може те по-ярко да светят и да жегват дори излинелите от ситост търбуси.
Хариет Бичър Стоу беше малка женица, грижеща се за няколко деца, но омразата й към робството в Америка я подбуди да напише "Чичо Томовата колиба", която разпали каузата за неговото премахване.
Големите мечти нямат предели и самият ти не можеш да предвидиш даже докъде могат да те отведат.
Защото те си имат свои криле, които ти дават под наем, за да може да помогнеш на много хора да напуснат окаяното състояние на своята скотщина и да бъдат преселени в едно по-добро царство.
Поради свойнствената ни дребнава андрешковщина и закоравял гьонсуратлък, много малко от нас, българите, все още се ползваме от "крилете на мечтите", обаче ако не искаме ние да го правим, то поне нека не пречим на тия, които ще дръзнат да го сторят вместо нас!
И... заради нас.
Ех, ако можехме да не предаваме отново и отново своя "Левски"...
цитирай
33. анонимен - Докато сме като орел, рак и щука за ...
30.04.2008 16:19
Докато сме като орел,рак и щука за никаква българска мечта и дума не може да става.Едните искали да четат някакви страници преди да бъдели затворени.Цял народ им чака кефа.Кога аджеба ще ги прочетат най-сетне тия страници?18 години не им ли стигнаха?Или мозъците им имат скоростта на първият ЕНИАК?Другите искали монархия.Че на запад всички преуспели държави били таквиз: Британия,Скандинавия,Холандия и т.н.Третите постоянно искат властта.Загрижени за нашата сполука.Като им я дадат се о**рат с извинение. Почват добре,свършват с катастрофа.Разни други искат свобода и права.Все повече права.И повече,и повече.
За всеки от тях партията му стои над всичко останало.Над приятелството,над добрите колегиални отношения,над националните интереси.И ДОРИ над България.Разбира се той и колегите му се "борят" за интересите и светлото бъдеще на тая страна.Обаче до степен на фанатизъм налага всичко да става както той го иска.Така както той го предлага.И ако не стане на неговото,това не е демокрация.Обезателно всичко трябва да стане според неговите леви/десни идеи. В противен случай за него това не е България.Нещо е станало с нея.Все някой му пречи да я вкара в правия път.Все никой не го разбира.Хората са олигофрени,дебили та не могат да проумеят какво им предлага.Иска да направи от България райска градина.Обаче като никой не го слуша така е. Защото той е най-умния,най-мъдрия,най-способния. А това което предлага никой друг не се е сетил преди него.Иска винаги властта,за да реализира идеите си.Получава я.Влиза в нея с празни джобове и я напуска като милионер.А избирателите му сърбат вечер голата водица наречена супа.Карат се сини,червени,зелени, пембени.Агресията се лее цели 20 години по медиите.Хората са манипулирани за една или друга кауза.Крещят по митинги и конференции с изкривени от злоба лица.Заклеймяват,громят врага. Който е техен сънародник,а не някакъв чужденец. Еми добре тогава.На война,като на война. Българската мечта се отлага за неопределено време.В светлото бъдеще на 23-я век.
цитирай
34. templar - darktales
30.04.2008 16:32
Приятно съм изненадан, че повдигаш въпроса за родословието и споменаваш Almanach de Gota. Много малко събеседници достигат до такива "дълбочини". "Назад си с материала" :) за което искрено те поздравявам! Писал съм доста по темата. Аз мисля точно като теб. Убеден съм, че ако нямаме фамилии на поне 4 века, няма да се получи качество. с вчерашните неграмотни текезесарски свинари с по едно име - Седеф, Първан или Гоце няма да стане.
Затова решението минава през питането на мама и тате за Баба Тръна и Дядо Кътю. Пък като си наредиш бабите и дядовците назад до 17-ти век, тогава историята става част от твоето семейство - става органична част от теб. А като имаш в себе си историята, можеш да теглиш права оттам към настоящето и да чертаеш бъдещето. Иначе - Гоце - гоце - гоце...свинщина.
цитирай
35. chara - @templar аз имам мечта /или визия или перспектива,
30.04.2008 16:39
както щеш да го наречем/ и ти имаш, и гантри, сигурно също!
Сигурна съм, освен това, че не сме единствени!
Говорейки за мечта имам предвид национална претенция на България в съвременния свят!
Е добре, ти казваш елит, който да я превърне в политика - има логика!
Да отидем по-нататък, предвид днешната ситуация - кой делегира права в политиката?!
Не сме ли всички ние ...
Всеки един от нас.
цитирай
36. darktales - anlov, както си го написал с кави...
30.04.2008 17:23
anlov,както си го написал с кавички, надявам се,че нямаш предвид Батковия отбор :-). Ние не сме предали Левски,или поне не е окончателно доказано,че сме го предали умишлено... Всъщност това е и една от моите си мечти - да спрем да смятаме самите себе си за народ от предатели и пораженци...

Ако има кой да запали искрата, тя винаги ще намери къде да избухне в пламък. Ето какво пише Захари Стоянов, станал случаен свидетел на самоубийството на Ангел Кънчев:
"Убийството на Ангел Кънчев произведе на мене потресаващо впечатление ; дълго време аз не можах да забравя неговите огнени очи, думите му: ''Да живей България!'', разбитият му череп и пр. Няколко нощи наред той ми се вестяваше насън във всичкото си мъченическо величие.Ангел Кънчев! Той бе за мен същински ангел, той ми развали спокойствието, поколеба моите понятия за тоя и оня свят.../.../ Ако Ангел Кънчев,когото почиташе цял град, когото сам вали-паша бе викал да го направи управител на правителствения чифлик, ... а българската община го канеше за учител и пр.,ако такъв човек,казвам, презира всички тия блаженства и отива да се убие млад и зелен за чуждите хора, то защо аз,беден скиталец в чужд град,без всякаква кариера,не се потрудя и подействувам да се запиша,ако е възможно,в това дружество? /.../Най-после моите заключения бяха такива: човек,който се решава да погуби себе си само за това, да не предаде своите братя и да не разплаче множество семейства, той никой път не може да бъде нехранимайко и фанатизирана глава,защото е последвал примера на спасителя на человеческия род,който също погуби себе си за доброто на другите. Тия мои предположения се подкрепиха още по-добре,когато наскоро прочетох една малка книжка под заглавие О т е ч е с т в о и л ю б о в, преведена от г.Славейков, в която видях ,че и другите хора по света жертвуват себе си за благоденствието на другите и за някаква си с в о б о д а и о т е ч е с т в о, които така също малко ми бяха познати''. Всичко е оказало своето влияние,разбира се - и ''малките книжки'', писани и превеждани неуморно от хора като ''г.Славейков'', и това,че Захари Стоянов е живеел в русчушкото читалище, база на комитета, но мисля,че искрата е влязла в него тъкмо тогава,когато той,довчерашното овчарче, вижда как един човек,който олицетворява за него всичко,за което си е мечтаел, насочва револвера към главата си с думите ''да живей България!'' .

цитирай
37. анонимен - критерийте - fuzzy множество
30.04.2008 17:53
БЪЛГАРСКАТА МЕЧТА !
Очевидно има нещо вярно в това, което казва templar, че е необходим елит, и критериите, каито изброява за създаването на елита в постингите си ! Тези критерии използвайки мат. израз са едно fuzzy множество, те са размити, не са съвсем точни. В днешното време на относително лесен достъп до информацията /разбира се не всяка, напр. дайте докладите на български на римския клуб/ , от друга страна все пак сме в Европа, насъщният е осигурен, си мисля, че част от критериите му са извадени от друго историческо време. Предполагам, че мнението му за първоначалното натрупване на капитал в този елит е негово лично мнение, а не мнение на политическата сила на която импонира. Не могат да бъдат елит “ мутрите”, правили кашкавалените афери, лепили принудително стикери по магазини и коли...., те могат наистина да бъдат елит, но
в затворите. Да някой от тях благодарение на нашия вот станаха нар. избраници и даже кметове, но ако това е така то ние сме си виновни, Всеки народ заслужава избраниците си ! От друга страна абсолютно споделям мнението /chara, gantree, anlov/, че в ситуацията по важен е духът, може би точно за това бяха тези времена на “безпредела”
За да бъде смачкан и българския дух и българския елит. Наличието на дух е абсолютно достатъчно условие . Смятам, че Българската мечта, българският дух, и елит са в взаимна връзка, всяко едно влияе върху другите.
цитирай
38. bovari - Размислихте ме.
30.04.2008 21:53
Много ме размислихте, но трябва да мия съдовете и да довършвам къщната работа, но утре ще Ви "осмисля" и с удоволствие ще изразя отношение към прочетеното. "Не знам" - това съмнение , в края много ме впечатли, защото винаги ме впечатляват съмняващите се хора, които освен че имат знания и отношение , никога не са категорични, и винаги мислите им имат продължение... Беше удоволствие.
цитирай
39. анонимен - Честит празник!
01.05.2008 10:03
Честит празник 1 май на всички българи!
цитирай
40. анонимен - мечта-елит
01.05.2008 10:32
Днешните парвенюта не могат да бъдат елита на нацията. Не могат да бъдат и техните деца, независимо в кой университет са учили! Семейство, в което ранга на виждането е било как да вкара поредния тир без мита и как след това да си купи баварец не може да възпита, човек който да се замисля за националните проблеми и въжделения. Внушенията, че сегашните новобогаташи могат да формира елит, манипулира обществото като му предлага за идеал лъже-кумири. Елита издигайки, отстоявайки и прокарвайки една национална мечта сам се превръща в пример за подражание, така че както казах съвремените новобогаташи не могат бъдат част от националния елит.
цитирай
41. анонимен - абсолютно вярно
01.05.2008 10:35
абсолютно вярно
цитирай
42. chara - @ darktales България е стана с трагична историческа съдба -
01.05.2008 17:02
казваш. Добре, да приемем, че е така! Но има и по- зле от нас! Сам го признаваш.
Това за турските кораби не го знаех - но е логично да е така.
Сега обаче е ХХІ век.
България е член на какво ли не - НАТО, ЕС - има народи, които мечтаят за това!
Е, не е ли време, знаейки как ни приеха във въпросните "клубове", да помечтаем за достойно място в света на постиндустриала!
Нима нямаме право на историческа и културна претенция на картата на Европа!
А може и да нямаме, знам ли ... ако чакаме от някъде да се появи нещо, па макар и наречено "елит", което да го заяви и "облече" в политика ...
цитирай
43. darktales - - анонимен 40.
01.05.2008 17:50
Това е един от възможните варианти, независимо дали ни харесва или не. Вакуумът винаги се запълва с нещо, а ако нещото го няма, то с квази-нещо. Но да оставим днешните парвенюта... Тъй или иначе, евентуалното им възпроизвеждане като национален елит е далечна работа.

Темата на chara е за мечтата,или мечтите, около които могат да се обединят българите, т.е. за някаква цел или цели, които да са отвъд непосредствено належащите за решаване проблеми. Това не означава, че може или трябва да зарежем проблемите.

Българската национална мечта,придобила очертания в края на Възраждането,не можа да се осъществи напълно, но борбата за постигането й не е отишла напусто.България създаде национални герои, от които още търсим и ще търсим и занапред вдъхновение, създаде доблестна армия,не позволи да остане разкъсана на две, прие оцелелите българи от откъснатите от тялото й територии, стана сигурен дом и втора родина за прогонени и преследвани хора от други народи... Без борбата на нашите прадеди нямаше да имаме и това, което имаме днес.

Мечтата е като локомотив, който може да ни изтегли напред, дори и да не е през девет земи в десета, но все до някъде ще стигнем, стига да можем да го подкараме. И само до следващата гара да отидем, все ще е файда. Но първо трябва да се съберем и да построим локомотива. Едни ще направят чертежите, други ще събират частите,трети ще го сглобяват. Може би само един или двама ще могат да го управляват, а другите ще трябва да хвърлят въглища или дори да го бутат на ръце понякога. Няма лошо. Няма лоши житейски сценарии,или,както май е модерно сега да се казва сега, лични легенди. Важното е локомотивът да пердаши напред.
цитирай
44. анонимен - Някои ще построят локомотива с в...
01.05.2008 19:02
Някои ще построят локомотива с върховни усилия. След това няколко души ще го приватизират.Ще се качат в него и ще отпрашат към обетованата земя,към мечтата.А строителите ще останат в калта.За тях са конските и магарешки каруци.
цитирай
45. анонимен - Важното е локомотивът да пердаши ...
01.05.2008 19:03
Важното е локомотивът да пердаши напред.
цитирай
46. анонимен - № 37, 40 - darctales
01.05.2008 19:57
darctales прав си ! Сравнението ми допада ! Не че не споделям голяма част от анализа на г-н Попския, но исках да внеса едно уточнение, че ние трудно ще приемем хора обвързани с мафиотски структури да бъдат елита на нацията.
Що се отнася до този, който написа 44 и 45 ще цитирам разкошното мото на templar
"Единственото от което има нужда злото за да тържествува е добрите хора да не правят нищо" Едмънд Бърк
Едно от препятствията за приватизацията на локомотива е именнно гражданското общество !
цитирай
47. haralanov - Без заглавие
01.05.2008 21:04
Българска,наша мечта в момента няма.Политиката и политическото у нас са мъртви.Всеки може да говори за своя си,лична мечта.Тя обаче в много от случаите е чисто битова...Я ново обзавеждане,я плазмен телевизор...Моята лична мечта е в България да има справедливост и сила на закона за ВСИЧКИ.Това означава...Съд и осъдителни присъди за всички и на всякакво ниво,виновни по какъвто и да е начин за Комунистическите лагери.Съд и осъдителни присъди за всички мутри и техните кукловоди.Съд и осъдителни присъди за повечето от министрите от кабинета но Жан Виденов.Да ви казвам ли,каква е вината им....Съд и осъдителна присъда за Милен Велчев,привъртял сръчно външният дълг на България,през банката в която е работил.При тази машинация(тогава доларът беше 2.20 лева)нашата страна беше ощетена поне с няколко милиарда.Съд и осъдителни присъди за всички Премиери от 1989г.насам при доказана вина.Съд и осъдителна присъда за Ахмед Доган,открито заявил,че е милионер в зелено е,че работи с обръч от фирми....Мога да изброявам още много госпожо...Предполагам-и вие.Но САМО ТОВА ДА СЕ СЛУЧИ-ще мога да кажа....Боже Господи,има справедливост в България и тя беше въздадена.Мечтата ми се сбъдна...Честно ми отговорете-вярвате ли,че това НЯКОГА ЩЕ СЕ СЛУЧИ....
цитирай
48. anlov - За да просъществува България,
01.05.2008 21:15
напред сега се втурва чистото, необременено лидерство, което ще атакува заразата и ще се опита да я унищожи.
Много е важно да разпознаем тия хора, защото ги има, и да ги подкрепим.
Не се дърпай назад, ако ти си един от тях.
Призивът се усеща, така, както го е усещала Жана Д,Арк, Ейбрахам Линкълн, Мартин Лутер-Кинг... и много, много други.
Битката ще е жестока, защото олигархическият змей е заграбил почти цялото ни национално богатство и няма да го върне без бой.
Трябва да сме готови дори да си сложим главите в торбата.
Нищо по-малко от това няма да свърши работа.
Ножът е опрял до кокъла.
Трябва да преживеем освобождение от собствения си многовековно наслагван страх и да се изправим срещу собствените си идоли и кошмари.
Разпокъсани и разпилени сме, оцеляваме кой както завари, еснавщината и скудоумието са ни хванали за гърлото - по-зле едва ли бихме могли да бъдем.
Значи сега е моментът, стъпили на дъното, да впрегнем всички усилия и да се оттласнем от него.
В "Смело сърце" Уйлям Уолъс не видя сбирщина от сдухани, пречупени човекоподобни, а армия от свободни хора, които бяха готови да се бият за домовете и родината си.
Не е ли вече време и ние така да погледнем на себе си?
Ще имаме това, което повярваме и за което сме готови да платим най-високата цена.
Свободата да бъдем това, за което се чувстваме родени - ето за нея си струва да се хвърлим в огъня.
Инъче ще си умрем като жалки плъхове в дупките си и децата ни дори няма да си струва да ни помнят.
Нека почнем оттам - и да видим докъде можем да стигнем.
Аз лично не желая да бъда продажен роб на олигархичната системата в България.
И ако ти не искаш да си като мен, сигурен съм, че няма да ми се присмееш.
Напротив - ще отдадеш силите си за нещо повече от месечното си възнаграждение.
Така един ден заедно ще родим българската мечта и заедно ще я завещаем на следващото поколение.
цитирай
49. bovari - Продължение от 38.
02.05.2008 08:55
Не зная , но за мен мечтата има една характеристика. Мечтата е лична, а в нашето общество на ярки индивидуалисти, за разлика от американското и европейското, мечтата е разнолика, многопосочна, дръзка...........Всеки носи своя "свят". Това, което ни липсва са ясни правила, за всички!!!, и осъзнаването да ги спазваме. В Америка има правила и дори налагани със сила, факт - полицейска държава, хората са научени да спазват правилата и оттам да защитават своите свободи.
Говорейки за Европа "В нея отсъства религията, като съществен и базов елемент, доколкото Европа е светски настроена." Все пак не трябва да забравяме, че именно Европа е люлка на християнската култура и отречем ли се от нея, отричаме се от най-важното. Неразбираемо е за мен това отделяне от светското от духовното, закона от вярата, та нали преди писаните закони следваме законите на природата и тези на вярата. Вярата не е попречила на нито едно общество, било то християнско или мюсюлманско, пречи неверието. "Не знам" , но вярвам в българите, колкото и разочарования да ми носи всеки ден. Усмихнат ден Ви желая.
цитирай
50. chara - @haralanov Българска мечта днес, в ХХІ в
02.05.2008 09:58
и аз не откривам!
Четейки коментара ви, тезата "справедливост за всички" ми се струва ... също невъзможна. Равенство пред законите - да! Но няма как да съществува справедливост за всички в епохата на постиндустриала и при тази организация на обществото!
Иначе идята е прекрасна - но състоятелна, единствено може би, за въображаемия остров на Томас Мор - Утопия!
А дали вярвам, че ще се случи всичко, което изброявате, въщност, за което мечтаете?!
Човешката ситуация е сложна, случайна, несигурна и динамична ...
Кой знае ...
цитирай
51. анонимен - РЕД И ЗАКОН
05.05.2008 09:19
Поздравления за постинга ! Прочетох го внимателно, а така също и коментарите след него.
Мисля, че част от българската мечта, днес, това е -
престъпниците, мошенниците, незаконно забогатялите да получат заслуженото. най накрая да заработи прокуратурата и съдът !
цитирай
52. анонимен - Борба за оцеляване
07.05.2008 16:42
Откакто съществува Третата Българска Държава, мечтата, която е крепяла поколения наред, е мечтата за Национално Обединение. Това е била главната сила, движеща българите до края на Втората Световна Война.

Естествено всички ние знаем, че през войните за национално обединение ние българите нямаме изгубени сражения, но самите войни са загубени единствено и само заради лоши политически решения. Тези лоши решения ни преследват и до днес. Но докато в миналото когато политиците са се "усирали" армията е правила преврати, то днес управляващите и голяма част от опозицията се чувстват безнаказани, а причината за това е съвсем проста - когато те бъдат избрани и отстояват своя личен интерес и интересите на тези, които са финансирали кампаниите им, няма как да очакваме именно тези хора да създадат един здрав и функциониращ правен апарат, та нали тъкмо той ще се очаква да действа именно срещу тях самите?

Колкото до днешната действителност, аз се надявам тази забравена мечта за обединение да бъде възродена.
цитирай
53. zaw12929 - Колко хубав анализ и... тъжно заклчючение
10.05.2008 09:44
най меко казано. Главната мечта на секи човек е да бъде по добър, да го признаят за по най добър
Пропуснахте наи съшественото- Бог
Ще се повторя, но е нужно защо прочетох мислите на душата си.Въпросите на ъма, но вие ги подрдихте много добре. Защо Бог. Защото трябва
Да вярваш в Бог е талант, както да свириш на цигулка, но... цигулката е в главата ти. Музиката е на душата ти. Струните на добротата издават звуци, които заглушават завистта, злобата и гордостта. Нямаш причина да се хвалиш.. дори и с атеизъм
Църквата не е за неуки баби.
Приел християнството обаче българинът съхранил и допредихристиянските си обреди и до днес, защото е имало "ванги", които да подхранват и вяра и суеверие.
Днес в демокрацията запазихме и атеизма си , и желанието демократичата държава да се държи, като социална- да ни дава всичко кокото ни трябва и убихме вярата в себе си. Подозираме всеки в лъжа. Нямаме сили да простим. За да стигнеш до Бог, трябва да си себе си. Вратите към Бог не са в небето, а в главата на всеки. Всеки сам намира пътя да е добър, да мисли всеки друг за добър до доказване на противото. Трудно е заобиколени в негативизъм да се променим, ако сме в грешна пътека трудно намираме пътя
Атеизмът е наркотика, който породи книгата на Дарвин, за да даде тласък на науката и успя, но с много жертви. Бог е пълната наука, а човекът непрекъснато разкрива законит на природата, за да ги прилага в един създаден от него свят наречен цивилизация
Православието изведе българите от робството. И за света е така. Църквата каза: науката вреди, ще има жертви от техниката! Църквата винаги казва истината, Над 1 200 000 всяка година загиват от злополуки, а инвалидит са много по вече
Човечеството избра техниката и създаде цивилизация в която се живее все по удобно и се умира по бързо. Всичко става по божията воля. Дори и когато не го вярваме И суеверието също.
Имаме всеобща мечта и тя е да сме страна - по добро място за живеене, част от ЕС, където това е постигнато в най голяма степен. Човек не живее сам. Държавите не са изолирани, а контактуват с добри и негативни цели. Всеки човек търси доброто за себе си, всяка държава също. Българинът е надарен с инициатиата да намира нови пешения и да ги внедрява в света. Българите са пръснати по света и го обикалят, по всички точки носят прогрес. Има нации горделиви, затворени. Нашата мисия е да нсим гена на цивилизацията. Колко българи правят открития, изобретния , а се внедряват другаде- Много са. Врем е да се гордеем с държавата си, да не се подозираме, да не се злепоставяме.
Последните два пасажа са израз на търсещият Ви дух, но...няма да послужи за добро. Стига негативизъм. Нужен е на българина голям набор от разнообразие на вярата, от уважение кум сународници , държава и ъправление. Мярка. И прекален светец Богу не е драг!
Не даваите фалшив тон на нацията.Защо. Или ние сме виновни за пропаданията в САЩ.Пратихме им доста подкрепа. Но те имат и грешни тези да се налагат, заменяйки Бог. Както у нас непрекъснато се налага тезата че управленито сга няма ресурс, нямаме мечта, нямаме управници и понеже Европа го няма, щелия фалшив рев води до бариери за държавата ни! Което усилва"доказателствата" на невярващите в доброто. Помислете и за другите, че са добри като Вас. Аз ви вярвам и често Ви чета с удоволствие, защото сте майстор на лекия изказ. Обичам да погледна и фотоса ви и да ви пратя добри пожелания, както за всички Вас. Защото сте избрали да общуваме. Не да разстреламе другомислещите.
цитирай
54. zaw12929 - Залудо работи, залудо не стой!
10.05.2008 10:08
Колко умни мисли е оставил народа ни. Колко много българи не могат, не искат да работят. А вече трябва да се работи на много работни места. ДА СЕ комбинира, за да има време за деца, за учене , хоби, грижи за болен. Да сме търпеливи ,не тъпи, да сме лчбознателни, не да се бъркаме в съдбата на другия, да сме взискателни, не педанти. Да не дотягаме с бърборене. Да пеем, да слушаме музика. Сега всеки по мъничко мечтае да сме първи на Евровизия. Индивидуалните мечти, като се обединят правят голямата национална мечта, Б.Борисов мечтае да стане министър председател и ще го направи, когато има условие да сбъдне мечтата си, защото ще обещае нещо примамливо, други ще го подкрепят за отмъщение, че не са на власт и не могат да бъдат. На Б Борисов му трудно да омаловажи правеното от коалицията, нито се сеща какво по друго да направи. Не може като журналистите да прави от слона мишка и д лъжат . Но... Бог вижда. Наскоро един журналист излъга и наскоро чух, че го погребват. Бог обича всички и прибира бредящите. Очебийно е, че един папарак не е пребит от Стоичков, (пребитите лежат в реанимация.) Той най много е получил един заслужен урок ,А папарака обиколо микрофоните. Не е ударн достатъчно или си е ударен по главата, за да предприеме такава подлост с цел да унижи и съди знаменития българин. О..неразумни ироде, защо унижаваш пред света България..... В интелигентите без талант се загнездва злобата към успеха на другите, като рак- убива другите и него накрая. Всеки сам избира да бъде оптимист и се радва на живота. Другото е съдба... Не става негативизма, идеята за самоубииство национална мечта
цитирай
55. kvartala - Мечтата на българите.
11.05.2008 23:09
Мечтата на българите е да живеят, а не да оцеляват.
цитирай
56. letisi - някъде в годините като че ли изгубихме себе си...
17.05.2008 22:32
а днес според мен нямаме сили да мечтаем....
цитирай
57. blagorodnik - Прочетох постинга
30.07.2009 12:31
и коментарите. Признавам си, че не нямам ясна визия за национална доктрина, мечта или цел - затова търся! Надявам се тази тема да бъде като хвърлен камък във водите на заспало езеро и концентричните вълни да достигнат всички езерни обитатели :)
По отношение елита мой познат изрази становището, че Европа нарочно изчаква можещите да се награбят, защото от тях ще се изгради бъдещият елит.
Но елитът не би могъл да съдейства за напредъка на обществото, ако из неговите среди не излязат лидери, които имат по широко гледище от това да защитават тесните интереси на елитарната си прослойка.
За народа ни е нужна идея която сплотява, а не измислени такива като влизане в Европа, Нато, "спасете нашите сестри" (не съм против).
цитирай
58. angeligdb - Здравейте, може ли един въпрос?
06.01.2010 05:18
Здравейте, може ли един въпрос?

Аз съм Ангел Грънчаров. Искам да Ви попитам: разрешавате ли ми да публикувам статията Ви за българската мечта в списание ИДЕИ? Списанието беше създадено през миналата година, излиза в книжен вариант, и сега подготвям втория брой. За списанието можете да се информирате в блога ми. Иска ми се да подбера най-интересното и от коментарите към Вашата статия, моля Ви да ми отговорите по-скоро, тъй като до седмица трябва да изпратя файла на брой втори на сп. ИДЕИ в печатницата. Ще се радвам да не ми откажте и за в бъзеще редовно да сътрудничите на моето списание!

С уважение: Ангел Грънчаров
цитирай
59. bowman - Мечтата на българина ...
15.03.2010 18:36
Дом, семейство и бъдеще
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: chara
Категория: Политика
Прочетен: 6425601
Постинги: 279
Коментари: 11520
Гласове: 89145
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031