Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.07.2015 09:20 - Администрация има, капацитет - няма
Автор: chara Категория: Политика   
Прочетен: 3377 Коментари: 6 Гласове:
37


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

       Безпринципни назначения и обучения заради усвояването на стотици милиони - такива са повечето от институциите на централната и местната изпълнителна власт
 
Светла Василева

image
         Корупция, неработеща съдебна система, липса на административен капацитет. Откакто България стана член на ЕС тази констатация я има във всеки мониторингов доклад. Превърна се в рефрен на българското присъствие в клуба на избраните, който се повтаря и повтаря до безкрай. Все едно сме архаична винилова плоча, пусната на грамофон, която вече девет години е зациклила и не може да възпроизведе нещо различно.
    Преди месец постоянният представител на Световната банка за България Тони Томпсън, посъветва чуждите инвеститори и новосъздадените български компании да избягват правителствените институции колкото се може повече. Администрацията е непредсказуема и ненадеждна, заяви той в прав текст. Представители на местния бизнес също неведнъж са споделяли публично, че държавните и териториалните органи страдат от липсата на компетентност и експертиза, както и че работата им не е ефективна. Гражданите отдавна сме наясно с номерата на чиновниците и пороците на институциите. Затова прекрачваме прага им в краен случай и все едно отиваме не да свършим нещо рутинно, а на битка с могъщ анонимен противник.

Защо се получава така?

    Един от възможните отговори, даден в началото на 2013 г. от представители на Движение "България на гражданите", е, че три четвърти от новоназначените служители в администрацията по време на първия мандат на ГЕРБ, т.е. от средата на 2009 г. до 2013 г., са взети на работа без конкурс. Става въпрос за  2786 назначения (при общо 6361 работни места в централната власт, колкото се водят в отчетите), от които за 2069 чиновници са използвани съществуващи "вратички" в закона. Вместо да минат състезателна процедура, при която да се избере най-подходящият, тези 2069 човека са назначени на намалено работно време - например на седем часа и половина, и после са преместени на съществуваща свободна позиция. Другият ползван трик е назначение по заместване, след което служителят се праща на място, което иначе би следвало да бъде заето след конкурс. Първенец в тези фокуси по време на първия кабинет на Борисов е Министерството на финансите, където от новопостъпили 382 служители едва 41 са назначени с конкурс. Следва го Министерството на икономиката и енергетиката, където от 372 назначени само 85 са минали през състезателна процедура.
      През март т.г. депутатът Димитър Танев (от Реформаторския блок) заяви, че половината от българската администрация е назначена без конкурс. С други думи, и във втория управленски мандат на Борисов ситуацията остава същата. Откакто е член на ЕС, страната е управлявана от шест правителства, но едва ли можем да изброим шест проведени конкурса за висша позиция в централната изпълнителна власт. Тук привържениците на управляващите вероятно биха опонирали, сочейки избора на председател на Комисията за енергийно и водно регулиране. Да, формално това беше конкурс, но нека сме честни със себе си. Де факто този избор е резултат на прозаичен политически пазарлък между управляващите парламентарни партии, които месец преди "конкурса" знаеха кой ще го спечели. Що за "свободен" избор е това? Що за "честно" състезание? И накрая,

що за "независим" регулатор?

     Всяко ново правителство дава начало на административен кадрил в институциите. Същият танц се вихри в местната власт след избора на кмет. Новоизбраният маха приближените на предишния, назначава родата, урежда приятелите, а също и онези, на които е обещал да се отплати с място в администрацията като жест  за подкрепата им  по време на кампанията. Всичките тези хора са извадени пред скоба, те няма да бъдат мъчени с конкурси, просто ще ги парашутират в административните кресла. Експертизата и компетентността им са последното, което вълнува онези, които ги назначават, защото те се ръководят от други мотиви и интереси - лични, роднински, бизнес или политически.
      За да не е всичко толкова въпиющо нелицеприятно, все пак някакви процедури се обявяват. В масовия случай те са за технически лица и за ниски управленски нива. От началото на 2015 г. по данни от Административния регистър в цялата страна има обявени 162 конкурса за "младши експерт", от които  приключили с назначения са 62. За "главен експерт" са обявени 89 процедури, от които приключили с назначение са 37; за "старши експерт" - 69, от тях 21 са завършили с назначение. Обявените места за "директор на дирекция" са 61 - назначени 32, а за "началник отдел" - 59, назначени 7. Конкурсите стандартно са в три етапа - допуск по документи, тест и събеседване. Представете си, ако на подобна процедура бъдат подложени повечето зам.-министри, че дори и министри, дали биха я издържали. Или пък директори на агенции, комисии, дирекции, национални служби, институти и прочие.  Едва ли. Ще отпаднат още на първия етап, удостоверяващ съответствието на квалификацията, експертизата и опита им на позицията, която заемат. Защо са там, където са, тогава? Защото са политически фигури, поставени да реализират политически цели на партиите, които управляват, казват ни политиците. Така кръгът се затваря, но какъв е ефектът от тези фокуси?
     Парашутирането на хора без експертиза и опит по върховете в администрацията на централната изпълнителна власт не само генерира гафове, които сриват доверието в институциите и държавата като цяло, не само блокира работата на цели ведомства, праща я от една крайност в друга, с което често руши и малкото, постигнато в годините.  То обезкуражава и демотивира младото поколение да учи и да се квалифицира. Защо да го прави, след като револвиращо години наред му се демонстрира, че не образованието и квалификацията са социалният асансьор за върха, а съвсем други качества и механизми. След всичките абра-кадабри и фокуси получаваме като цяло администрация, която е неефективна, непредвидима и нямаща нищо против да бъде корумпирана. Изключенията са приятни и изненадващи, но те само потвърждават констатацията на бизнеса, гражданите и международните институции.
   Друга възможна причина рефренът "липса на административен капацитет" така трайно да присъства в профила на страната са странните обучения, провеждани по линия на еврофондовете. Създадената специално Оперативна програма "Административен капацитет" разполага за първия програмен период 2007-2013 г. с над 353 млн.лв., от които реално изплатени към момента са почти 256 млн.лв. Това не са никак малко пари, средно по 50 млн.лв. на година. Един от приоритетите на програмата е насочен към управление на човешките ресурси. В подприоритет "Модерно управление на човешките ресурси в държавната администрация" има сключени 11 договора за близо 9 млн.лв. Най-скъпият е за близо 1.5 млн.лв. и се отнася до развитие на компетентностите, разработване и въвеждане на стандарти за управление на човешките ресурси в държавната администрация. Получател на средствата е Министерството на държавната администрация и административната реформа (МДААР). Проектът е приключен, парите са усвоени, само дето

министерството вече го няма

     В рамките на този подприоритет няколко администрации получават средства за укрепване на капацитета на служителите си в сферата на управлението на човешките ресурси, образованието и здравеопазването. Община Шумен е зарадвана с 465 917 лв. (2011-12 г.), част от които са използвани за обмяна на опит и проучване на добри практики в администрацията на община Турне, Кралство Белгия. Община Варна обменя опит с администрациите на Департамент Нор във Франция и община Дордрехт, Кралство Нидерландия. Тя получава  425 769 лв. (2011-12 г.). Областната управа на Благоевград със скромната сума от 118 086 лв. (2011-12 г.) не пътува в чужбина, но пък организира за служителите си обучение по теми "Коучинг","Мотивационни техники" и "Управление на времето",  бенчмаркинг-среща и създава сайт "Е-дискусия /форум/ по модерно управление на човешките ресурси в администрацията от сферите на образованието и здравеопазването" с поддържане на английска версия. Парите са усвоени, "коучингът" и "бенчмаркингът" дали са били успешни, няма как да научим, но указаният сайт не съществува. Нито на български, нито на английски. Администрацията на Министерския съвет получава над 1.2 млн.лв. (2011-13 г.) за одобряване на политиката по управление на човешките ресурси в държавната администрация. Част от проекта са две тридневни посещения за 6 души в две страни-членки на ЕС.
     Във втория подприоритет на "Управление на човешките ресурси", "Компетентна и ефективна държавна администрация", са сключени 626 договора на стойност 79 млн.лв. И тук най-много средства са заделени за закритото МДААР - 7.3 млн.лв., за да се подготвят служители от държавната администрация за ефективна работа с институциите на ЕС и да научат английски език в рамките на 240 часа. Научили ли са го и прилагат ли го в работата си няма как да знаем, защото това не е предмет на анализ и няма такава статистика. Сигурно е само, че парите са усвоени. На Националното сдружение на общините са платени близо 3 млн. лв. (2012-14 г.), за да разширява капацитета на кметовете на общини, общинските съветници и общински служители да предоставят качествени публични услуги в съответствие с потребностите на гражданите. Администрацията на Министерския съвет получава 425 023 лв., за да развива умения и компетентности у служителите за ефективно противодействие срещу корупционните прояви при предоставянето на административни услуги, и е обучила не по-малко от 1200 ръководители и служители, упражняващи административен контрол. Въпреки това

корупцията си звучи с пълна сила

в рефрена за страната все едно никой никога и никъде не е обучаван.
Не по-малко интересни са десетките проекти на малки и средни общини, минали под логото за компетентна и ефективна държавна администрация. Средната им стойност е в рамките на 50-80 000 лв., а темите на обученията са направо фамозни, като например: "Успешно общуване в неформална и делова среда", "Успешен екип - създаване, мотивиране и развитие", "Публичен имидж - елемент на добро управление", "Усъвършенстване на вътрешните комуникации - залог за добър имидж в обществото", "Лидерски умения и ефективни управленски стилове", "Комуникации в интернет", "Обучение по делова кореспонденция" (в рамките на 80 часа), "Подобряване на презентативни умения", "Управление на промяната", "Стрес на работното място и техники за справяне със стреса" и прочие. Масово администрацията е получила обучение по английски език в рамките на 100-150 часа, базови познания по текстообработка, а също и познания по междукултурна комуникация, толерантност и антидискриминация. Част от обученията са изнесени в други населени места. Служителите получават сертификати, удостоверяващи, че са присъствали. Никой не проверява има ли конкретната община нужда от проведеното обучение, нито дали обучените прилагат знанията в практиката. Индикатори за подобен анализ няма, но ние знаем какъв би бил изводът от него. Той е в рефрена, който ни съпътства вече девет години - корупция и липса на административен капацитет. Въпреки похарчените евро милиони. Въпреки дадените пари и от бюджета. Въпреки хилядите преминали през курсове за какво ли не. Важното е, че парите са усвоени. Другото ние си го знаем.



duma.bg

 



Гласувай:
37
0



1. injir - Валс. Кадрил. Полка...
23.07.2015 12:13
Валс. Кадрил. Полка...
цитирай
2. kbalenciaga - Всичко това умишлено се прави от управляващите ЕС
23.07.2015 15:02

И от българските Червени олигарси, които са им слуги.
Целенасочено и умишлено много от програмите на ЕС са създадени така, че да се разраства корупцията в България!

Много от програмите са и напълно излишни, направо са абсурдни.
Отделно и на местна почва куриозните назначения са Правило, нещо естествено.
Например след смяна на властта от една партия с друга, свалят и ръководителя, но куриоза е, че не назначават по кадърния и по подготвения от спечелилата партия, а този, който е по-близко доверено лице на партийния лидер.
Който е и по некадърен. Така губят всички българи.
А печелят Пиявици като Германия.
цитирай
3. rustam - Мдаааааааа,
23.07.2015 17:01
80 часа обучение за "Делова кореспонденция" направо разбива останалите "квалификации".
Отделен е въпросът, доколко малкото т.н. "конкурси" не са дирижирани и с предопределени печеливши! Спомням си и за един конкурс в Бургас, където едно от изискванията към кандидатите беше да са завършили ПУ"Св.св. Кирил и Методий"...
цитирай
4. ikra - Когато се преминава през конкурс, може би има опасения, че няма да има партийна лоялност...
23.07.2015 19:43
А когато се прави директно назначение - знае се кой е лобирал и кой назначил. Проста аритметика... :)
Интересни факти сте изложили! Поздрави!
цитирай
5. indiram - Администрация има, капацитет - няма
23.07.2015 21:53
Няма как - грамофоните се счупиха...
Много точно уцелено заглавието: "Администрация има, капацитет - няма" - ... то е достатъчно.
Дали тия от администрацията знаят що е то Капацитет?
Да, и с тия обучения... си обучават... (не знам каква дума да използвам)...
Тия дето са обучени, да ходят слуги на запада...
За какво са ми на мен дипломите - да ходя да бера ягоди...
Много чуждици в Българския език, а политиците - имат преводачи...
Капацитет, потенциал... Вятър ни вял!
Поздравления!
цитирай
6. apostapostoloff - Познавам няколко души, които през
24.07.2015 05:57
последните 25 години станаха милионери по съвсем законен начин. Те всичките обесняват успеха си с факта, че всячески са избягвали контактите с държавната администрация.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: chara
Категория: Политика
Прочетен: 4415683
Постинги: 263
Коментари: 11503
Гласове: 88938
Календар
«  Юли, 2018  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031