Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.02.2014 08:49 - Реквием за най-старото техническо училище на Балканите
Автор: chara Категория: Политика   
Прочетен: 8114 Коментари: 20 Гласове:
58


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
     "Дуалното обучение" можеше да се прилага в България вече 20 години, ако политиците имаха визия и воля да отстояват национални приоритети и не ликвидираха с лека ръка механотехникума в София


image
 

   Какъв би бил животът ни днес, ако имахме повече смелост да отстояваме онова, което по вътрешно убеждение смятаме за правилно. Какъв би бил животът ни, ако центробежните сили на всекидневното оцеляване не ни превърнаха в блуждаещи електрони, движещи се в собствена орбита, загубили усещане за общност. Какъв щеше да бъде животът ни днес, ако онези, които управляваха от наше име и за наша сметка настоящето, а и бъдещето, имаха волята да се вслушат в гласовете ни, вместо да приемат безрезервно чужди "съвети".
    Ако бяхме по-смели в мечтите си и непреклонни за опитите да ни превърнат в част от чужд пъзел, само преди два месеца, на 9 декември щяхме гордо да се поздравяваме със 130-годишния юбилей на най-старото техническо училище на Балканите, създадено

пет години преди Софийския университет

     Ако бяхме по-нетърпими към политиците си, нямаше да позволим на министрите на образованието Даниел Вълчев и Сергей Игнатов да заличат Софийската техническа гимназия (СТГ), бивш Техникум по механотехника, от картата на българските професионални училища. Ако мислехме себе си като нация с традиции и дух, която държи на приемствеността като транзит във времето, нямаше да допуснем сградата на обозначеното още в плановете на Майер (1908 г.) Technische Schule (Техническо училище) да стане разменна монета в ръцете на експремиера Бойко Борисов, който я дари на Алма матер, чието ръководство вече две години се чуди какво да я прави.

Съдбата на механотехникума

   На 9.12.1883 г. с указ на Алексанъдр Батенберг в сградата на някогашната турска сукнена фабрика в с. Княжево започва да функционира железарски отдел на бившата учебна занаятчийница. Съгласно закона новото учебно заведение е предназначено да усъвършенства занаятите, железарството и дърводелството и да подготвя добри майстори. Учебната сграда е приспособена за училище и пансион на учениците. Кюстендилският инженерен участък доставя инструменти, а пансионът е обзаведен с инвентар от Софийския болничен склад.
     Министерството на народното просвещение изработва програма за 4-годишен курс на обучение по теория и практика, а Министерството на обществените сгради изпраща списък с приетите 46 ученика. Изготвено е и първото щатно разписание. Учебните занимания започват при трудни условия. Няма учители, програмата не се изпълнява така, както е замислена, а и средствата са недостатъчни. През септември 1885 г. след обявяване на Сръбско-българската война учениците заедно с директора си участват като доброволци на Сливнишките позиции.
    През 1886/87 г. учебният процес се нормализира, утвърждава се първият учебен план. На 1.09.1888 г. към училището се открива грънчарско-пещерски отдел, а през 1890/91 г. - тъкаческо-бояджийски. През 1893 г. то е преименувано на Държавно техническо училище в с. Княжево. До 1895 г. се обучават 8 випуска от железарския и дърводелския, 4 випуска от грънчарско-пещерския и 2 от тъкаческо-бояджийския отдели.
    Чак през 1905 г. училището вече разполага със собствена сграда в София, строена специално за нуждите му. В учебната програма са включени нови теоретически предмети - механика, електротехника, технология, специално чертане и парни машини. През март 1913 г. училището се слива с габровското механо-техническо училище, като приема и неговите учители и ученици. По време на Първата световна война то е превърнато в главна армейска работилница. През 1924 г. двете училища са преобразувани в Държавно средно механо-електротехническо училище. През учебната 1948/49 г. става "техникум". През 1951 г. електротехническият отдел се отделя в електротехникум "Киров", а от 1960 г. в техникум по енергетика "Вилхелм Пик".
    Основите на новата сграда на техникума са поставени през 1951 г. През 1960 г. в него вече учат 1200 ученици. През 1963 г. за 80-годишнината отворя врати училищен музей с изключително богата експозиция, заслуга на упорития и дългогодишен труд на учителя по история Драже Филипов.
     От учебната 1989/1990 г. се приемат по две паралелки след VІІ клас с обучение на немски език, като първите две години усилено се изучава езикът, а от Х клас техническите специалности се преподават на немски. От 1992 г. в училището работят преподаватели от Германия (на база Споразумение между Министерството на образованието и Министерството на икономиката на България и Министерството на образованието и културата на Германия). Изучаваната специалност е "Автоматизация на производството", която по немските стандарти тогава отговаря на  "индустриален механик". След ХІІ клас учениците полагат изпит по немски и по специалността.
    В процес на договаряне е изграждане на съвместен квалификационен център с Института по професионална педагогика - Магдебург. Тенденцията е техникумът да стане пилотно училище за внедряване на германската дуална система в професионалните училища. Това е записано в юбилейния вестник на училището, издаден за 110-ата му годишнина. В училището има оборудвани работилници с машини и роботи с цифрово-програмно управление, на които се обучават младежите от специалност "Технология на машиностроенето".

Ликвидация

     Паралелките от 32 през 2000 г. намаляват до 7 през 2008 г., когато МОН преценява, че гимназията е в окаяно състояние, с малко ученици и пред фалит. По тази причина няма обявен прием за учебната 2008/2009 г. в нито една специалност на СТГ. С цел оптимизиране на мрежата от професионални училища в София училището трябва да се присъедини към ПГМЕ "Н. Й. Вапцаров". Учителите от гимназията оспорват намеренията на министерството, посочвайки, че техникумът единствен в София подготвя машиностроителни кадри, необходими не само и единствено за настоящия момент, но особено за бъдещото развитие на България.
   "Каква е стратегията на МОН за развитие на професионалното образование и какви професионални кадри са необходими на България? Трябва ли след години да отчетем грешка и да търсим от чужбина така необходимите ни специалисти? Какви интереси обслужва закриването на СТГ? Каква България искаме - обслужваща Европа или развиваща се индустриална страна?" - пишат те. На тези въпроси обаче не получават отговор.
    Следва ново писмо, този път до президента на България. В него учителите изказват тревогата си, че "основна причина за т.нар. преструктуриране чрез сливане на училището ни се дължи на интереси към сградата на гимназията, която се намира в центъра на София". След това писмо изведнъж се появява Заповед с обявление на 3 паралелки в СТГ със задна дата (30.04.2008 г.), подписана от министър Даниел Вълчев. Те обаче така и не събират необходимия брой ученици. Заповед №РД-14-126 от 10 август 2010 г. на министър Сергей Игнатов прекратява съществуването на СТГ, която се "влива" в ПГМЕ "Н. Й. Вапцаров". В интервю за сп. "Тема", дадено през 2013 г. директорът на приемащото училище Мардирос Зовикян признава, че е бракувал онова, което не е успял да продаде на търг, а машините от училищните работилници на механотехникума са нарязани на скрап и закарани в "Стомана-Перник".
   Сагата не свършва дотук. С Решение на Министерския съвет на България от 14 септември 2011 г. сградата на техническото училище е дадена на Софийския университет в замяна на решението на Алма матер да се откаже от галерията на ул. "Шипка" 6 в полза на художниците. Днес на първия етаж на сградата се помещават частна гимназия и основно училище "Езиков свят". Като адрес, на който се помещават, те са посочили на страницата си в интернет следното: "бул. "Ал. Стамболийски" №82, в сградата на Софийската техническа гимназия".

Новост или нещо познато, което загърбихме

     Близо година вече публичното пространство изобилства от мнения и възторзи за дуалното обучение. Поредното вълшебство, което ще реши проблемите на бизнеса, младежите, държавата и обществото ни като цяло. По данни на министър Анелия Клисарова, огласени на дискусия за професионалното образование и обучение в Министерския съвет, към октомври 2013 г. с 50 хиляди са намалели учениците, които учат в професионалните гимназии, т.е. имаме редуциране с 25% на завършилите бившите техникуми в сравнение с периода 2000-2001 г. Успоредно с това са закрити 60 професионални училища. Учителите в професионалните гимназии са намалели с 2160, а младите преподаватели в тях са само 9,88%. По данни на Manpower за България през 2013 г. 54% от работодателите заявяват, че срещат затруднения в намирането на квалифицирани работници, сред които и шлосери, стругари, жп работници, асансьорни техници и др.
     В контекста на тези факти не е зле да не забравяме кой и какви съвети ни даваше за оптимизиране на средното образование. Според мнението на Световната банка, професионалното образование в България преливало от сгради и хора. Ето защо с цел повишаване ефективността на инвестициите от бюджета международната институция ни посъветва да закриваме професионалните училища, понеже те не съответствали на изискванията на бизнеса и били създадени за нуждите на плановата икономика.
     Сега, след като ликвидирахме училища с вековна история, традиции, специалисти и инфраструктура като механотехникума, очевидно ще започваме отначало. За кой ли път. Всъщност още през 1993 г. България можеше да внедри немския модел на дуално обучение като пилотен проект в СТГ. Днес ще е много по-трудно, по-скъпо и ресурсоемко. Както обикновено, за това забавяне виновни няма. Сметката я плащаме всички.
 

 Светла Василева





Гласувай:
58
0



1. theeconomist - На времето " механото", беше едит от
07.02.2014 08:53
най - престижните техникуми и в него се влизаше трудно и с висок бал!
Поне 80 % от възпитаниците му продължаваха висшето си образование в техническите ни ВУЗ ове!
цитирай
2. chara - Председателят на БАН академик Стефан Воденичаров е възпитаник на училището
07.02.2014 09:05
:)
цитирай
3. makont - Здравей, Светле.
07.02.2014 09:27
Много навременен постинг. Спомням си и аз техникумите. Поне излизаха специалисти, подготвени за определена професия. Дори и в гимназията имахме практика, която, колкото и абсурдна да беше, ни запознаваше по някакъв начин с производствените процеси, машините и примерно, техника за безопасност. Сега децата са осакатени, неподготвени за живота. Как да го разберат управляващите, като основната им цел е да съсипят и малкото останало знание. Няма смисъл да те повтарям, просто се надявам, че....
цитирай
4. chara - makont След 11-ти клас, макар и завършила гимназия, имах 1-ви (най-ниския) разряд
07.02.2014 09:38
химиколаборант. Бях работила един месец в лаборатория, контролираща производството на плодови сокове, като казвам работила имам предвид, че беше не само отбиване на номера по време на ученическа практика, а реална работа с правене на анализи и писане на доклад в края на деня, което пък дава увереност, че ако не успееш да продължиш във ВУЗ веднага (щото тогава се състезавахме по 20-30 човека за едно място), ще можеш да работиш нещо.
цитирай
5. dalida - Недостиг на ученици - това е причината да бъдат закрити много училища и институти
07.02.2014 09:49
скъпо е обучението на младежите; компютърната технология и дистанционното обучение изместиха директното обучение; днес учениците учат през интернет; днес традициите не са това, което бяха преди; а в бъдеще след още 20 години може би и министерството по образованието няма да го има като институция и още много други министерства ще бъдат закрити,поради липса на интерес.
Статията ти е доста добра, но не се вписва с новите технологични методи които са водещи в настоящето изобщо - вече 65% от обучението става дистанционно - по-евтино е и незаема много време и ресурси; освен това ученика може да работи и през свободното си време да взима изпитите си он-лайн - дистанционно.
Нали ставаме нация техническа - всяко обучение което е изнесено в интернет може са се прилага дистанционно.
Благодаря все пак, че си си направила труда да покажеш какво е било преди 200-та години!
цитирай
6. chara - dalida Грешиш. Сега ще се изсипе кошница пари за създаване на центрове за т.нар.
07.02.2014 10:07
"дуално обучение", което ще си "внесем" от Германия и Австрия.
Опасявам се, че както обикновено ще "внесем" част от модела, а не целия модел.

Що се отнася до дистанционното обучение - да! Защо не! Чудно как ще стане обаче? Пазара регистрира недостиг на асансьорни техници и заварчици в газова среда. И това ли ще става дистанционно?
Ще е иновация, сигурна съм! Друг е въпросът колко ще е разумно да пуснем кадри с подобна "виртуална квалификация" да поддържат асансьорите и да заваряват с аргон, например.
цитирай
7. kostadin - Не мислите глобално!
07.02.2014 10:28
Политиците ни са на европейско ниво и каквито са ни те ,такава ще е и държавата ни.
Най - общо казано образованието е сринато във всички държави с изключение на Китай.
Земята не може да се справя повече с последствията породени от възможноста 4% от населението на земята да живеят цивилизовано или луксозно.
На нас е отнета възможността да се включим в хранителната верига на света.Като нямаме образование на световно ниво ще се скапем още по добре и по - бързо.След това проблема ще отпадне от само себе си.
За какво ни е механотехникум ,та то във инжинерните специалности вече се изучава математика и физика по желание.
Предполагам,че и медиците малко се занимават с анатомия на човека ,защото жена ми разказва ,че младите лекари не знаели латинските наименования на основни части от човешкото тяло.
цитирай
8. injir - Не се сещам за политик, който нещо е ...
07.02.2014 10:42
Не се сещам за политик, който нещо е изградил или запазил и усъвършенствал. Повече се сещам за политици, които разграждат и унищожават.
цитирай
9. marlena - "Времето е в нас и ние сме във времето"
07.02.2014 11:10
Вярно казвате- нямахме кураж. Оставихме се на лошото във времето, в което живеем, да ни отнася и обезличава, сливайки ни с общата маса на пометени хора от цял свят. Но това не стана без насилие, било то нежно и незабележимо.
цитирай
10. chara - injir Замисли ме ...
07.02.2014 11:36
Ама май и аз не се сещам!
цитирай
11. chara - marlena Или просто по нашенски оцелявахме поединично без да ни пука какво
07.02.2014 11:44
се случва наоколо.
цитирай
12. rakurs - И със
07.02.2014 13:34
"занаятчииското училище" на бул.Сливница е същата работа.А за дистанционно обучение на струг или пещ не съм чувал,не ли нещо по-сложно.Само за сведение в ОНАЯ България имаше напълно компютъризирани системи-от едната страна робота подаваше заготовката,а от другата излизаха готовите детайли стифирани от робот в пале за транспорт.Всичко това бе на бул.Борис III ,сега сринато до основи готово за оползотворяване на терена.Не ми се пише повече,какъв е смисъла да крещиш когато летиш в пропастта.
Велика Британия не смени инча или лявото движение,а ние??
цитирай
13. chara - Две поредни години 2012 и 2013 президент Обама в годишния си доклад "За състоянието на съюза"
07.02.2014 14:13
включва сред приоритетните задачи на администрацията укрепването и възраждането на стабилна производствена база и преди всичко на промишлеността.

Като пример посочва, че за последните три години компаниите, занимаващи се с производство, създават около половин милион работни места като споменава компанията Caterpillar, която връща работни места от Япония, "Форд" - от Мексико и Китай, "Интел", който открива в САЩ своето най-модерно предприятие.

Подобни промени се наблюдават във Франция, където правителството неотдавна се насочи към нова индустриална политика, обсъждайки варианти на промишлено производство. Дори Великобритания обмисля подобни сценарии.

Акио Морита, основател на компанията "Сони", твърди преди много години, че всяка световна държава, която загуби своята производствена база, рано или късно ще престане да бъде велика.

А ние българите ликвидираме ли, ликвидираме ...
цитирай
14. otempora - Мога да кажа, че великотърновският ...
07.02.2014 18:47
Мога да кажа, че великотърновският строителен техникум ми даде такава подготовка, която направо ме изстрелваше пред останалите по времето на следването ми. Заличаването на техникумите уби техническото мислене в учащите и ги превърна в неподготвени и за обучението във висшите училища и недостатъчно подготвени за инженерната практика в последствие. Да не говорим за липсата на подготвени средни техници в строителството и индустрията...
цитирай
15. dedenze - Когато нямаш промишленост, не са нужни и технически училища!
07.02.2014 18:51
Сега се откриват нови- за бойни изкуства - охранители; за икебана и гейши - "компаньонки"; за роби прислужници, запознати с етикета на сервирането и пр....
цитирай
16. hopfen - Що ли....какво беше тогава над бала, което отваряше вратата на кандидата...
07.02.2014 21:20
theeconomist написа:
най - престижните техникуми и в него се влизаше трудно и с висок бал!
Поне 80 % от възпитаниците му продължаваха висшето си образование в техническите ни ВУЗ ове!

Аха, като че ли се сещам, отговoрът беше в член първи на конституцията:((
цитирай
17. josarian - Здравей Светле,
07.02.2014 21:47
Поздравявам те за статията! Ще ми се да засегна едиин особено важен въпрос, щом говорим за оббразование - да се пренапишат учебниците по история, особено за последните 60-70 години. Обектинвно - така, както е било, с всички екстри. Защото в днешните учебници няма ни вопъл ни стон за славното комунистическо минало.
цитирай
18. getmans1 - Милата ТЯ, „Алма матер“ и Мут.... Б.Б. мръсника му с мръсник ...
08.02.2014 01:56
... така долно да натопи НАЙ-УЧЕНИТЕ и УМНИ хора в държавата! ГАД !

Важното „Мутрата Борисов“ да е гад, НЕ Е ВАЖНО ОТКОГА техникумите станаха „СПТГ“ и т.н. измишльотини, ВАЖНОТО е че любимите на авторката, ДОЦЕНТИ и ПРОФЕСОРИ са притеснени ЧЕ ТРЯБВА ДА СВЪРШАТ НЕЩО, което изисква ум а не лакардии.

Уважаема chara, моето средно е „техникум“/единствен в БГ. / и с целият си жизнен и професионален опит мога да кажа, че унищожаването на този вид образование е ГРЕШКА но не са това виновниците, не са и тези „които са давали съвети“ а интересите.
Интересите към сгради,престижни професии и т.н. и не на последно място и политически дрънканици, което пък най-долното.
НАЙ-ДОЛНОТО !!!
цитирай
19. darktales - 16. hopfen
10.02.2014 03:46
Член първи може и да няма, но Италианският лицей си стои от онова време. Там се събират децата на политици, гангстери и публични личности, или казано с една дума, на елита на нова България. В почти всеки окръжен град също си има по едно начално училище за местните елитчета, където децата на простосмъртните по принцип са нежелани. На места са частни, но повечето се поддържат с народни пари, както и лицеят. Понеже там се обучава основното богатство на нацията. Лицеят е едно от доказателствата, че сме тъпа бананова държава.
А от квалифицирани работници явно няма нужда. Училища и вузове бълват постоянен невеж поток, който да запълва нуждите от офис-планктон.
цитирай
20. jelezov - Този постинг може да се разглежда и ...
10.02.2014 13:17
Този постинг може да се разглежда и като илюстрация на теоретичните обобщения на доц. Иво Христов в предния постинг, и като доказателство за тяхната истинност, а притежава и самостоятелна ценност като мисли за т. нар. дуално обучение. Подкрепям възгледите на г-а С. Василева. Интересни са и коментарите. Ще се спра на коментара на dalida , който ми дава повод да направя едно философско обобщение, имащо отношение към обсъждания проблем.
Ако зададем въпроса „Каква е човешката същност” на 1000 души, 999 от тях ще отговорят, че душата или съзнанието е същност на човека, която всеки индивид притежава вътре в себе си. Около 300 от тях ще кажат, че душата има божествен произход. Останалите са убедени, че част от тази своя същност те унаследяват чрез механизма на молекулите ДНК, а останалата част получават чрез обучение и възпитание. Нито един няма и за миг да помисли за ръцете си, и за тяхната роля в процеса, наричан филогенеза, и превърнал няколко вида висши примати в хора, както и за онтогенезата, в която заниманието и с физически труд е абсолютно необходимо условие за превръщането на индивида в истински човек. Виновно за тази интелектуална аберация е общественото разделение на труда, особено разделението на умствен и физически труд. Разделение, което бележи началото на човешката история, а най-същественото от случилото се и случващото се в нея е превръщането на работата в труд, а физическия труд в проклятие. В капиталистическото общество дуалното обучение има противоречив смисъл: от една страна то е обществена необходимост, от друга страна – продължение на процеса превръщащ индивида в „едноизмерен човек” (Маркузе) или в „професионално животно” (Маркс).
Въпреки посочената противоречивост на дуалното обучение, то трябва да се въведе в България. Ползата от него ще е осезателна, а негативите може да се минимизират, ако моделът му бъде съобразен с традициите ни и със славянската ни менталност.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: chara
Категория: Политика
Прочетен: 4492813
Постинги: 263
Коментари: 11503
Гласове: 88941
Календар
«  Септември, 2018  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930