Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Постинг
19.04.2010 10:02 - “БЕЗГРЪБНАЧНОСТ” С АРОМАТ НА ГАЗ
Автор: chara Категория: Политика   
Прочетен: 37463 Коментари: 76 Гласове:
77

Последна промяна: 19.04.2010 13:33

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
     Цената на природния газ, доставян за Европа от Газпром, пада! У нас обаче – расте! Въпреки законните “фокуси” на правителството и “независимия” държавен регулатор (ДКЕВР). Продуктът (природен газ) и компанията (Газпром) са едни и същи. Само посоката на цените е различна. Защо ли?!!   ДЕЖУРНИТЕ “ВИНОВНИ” ЗА ЦЕНАТА      При всяко искане, представяно пред ДКЕВР за увеличаване цената на газа от Булгаргаз, обикновено се сочат два аргумента: цената на петрола и съотношението долар/евро. На везната, за подсилване на ефекта, се добавят загуби на държавната компания монополист  и несъбрани вземания.      В края на миналата година, промени в Наредбата за регулиране цените на природния газ, дадоха възможност за корекции на цените от недовзет/надвзет приход, дължащ се на разлика между прогнозни и отчетени стойности на цено-образуващи елементи от предходен период (чл. 17, ал. 8). Тази добавка de facto обезсмисля напълно пиесите, играни пред публика от ДКЕВР и Булгаргаз, наричани “обществено обсъждане” на цени, т.к. разширява възможностите за манипулирането им, в зависимост от конюнктурата. Най-вече политическата. За II-ро тримесечие на тази година Булгаргаз поиска увеличение на цената на природния газ с 26.42% или 522.40 лева за 1000 кубометра, аргументирайки се с познатите цена на петрола и промени в курса долар/евро. Към доводите са прибавени натрупана загуба (към края на февруари 2010 г – 12.5 млн. лева) и несъбрани вземания (към същия период – 90 млн. лева). Докладът на дирекции “Газоснабдяване”, “Икономическа” и “Правна” на регулатора предлага цена от 475.14 лева . След “общественото обсъждане”, предшествано от консултации със синдикати, на закрито заседание комисията утвърждава цена от 458.21 лева за 1000 кубометра газ. Последната дума е на министъра на икономиката енергетиката и туризма, който се възползва от извънредните правомощия, давани му от Закона за енергетика, регламентирани в чл. 70, ал. 1 и ал. 3, и налага на Булгаргаз цена 5% по-ниска от утвърдената или   435.30 лева. Сравнена с цените за I-во тримесечие (413.24 лева), въпросната е с 5% по-висока. Към подобна мярка бе прибягнато и през IV-то тримесечие на 2007 г, когато на Булгаргаз бе наложено да се откаже от печалбата си. Цената на газта няма характера на пазарна. Тя е по-скоро политическа величина. За съжаление сметката на политическите експерименти винаги плащат гражданите, в случая и потребители.      Запитан защо при нас се увеличава цената на газта, при положение, че навсякъде пада, Ангел Семерджиев (председател на ДКЕВР) се аргументира с дългосрочните договори за доставка и странно защо с пазарната конюнктура – «комисията не определя просто цени, а отразява пазарни ефекти» казва той.      Така ли е всъщност и какво се случва на пазара?   ГАЗОВА КОРОНА» ПОД НАТИСК      Възможно е 2009 г да се окаже преломна както за европейския пазар на природен газ, така и за руския газов гигант Газпром. Подсигурен с дългосрочни договори за доставка – с Франция и Унгария (до 2015 г), Германия и България (до 2030 г), Полша (до 2022 г), Холандия (до 2019 г), Чехия (до 2020 г), Италия (до 2035 г), Австрия (до 2027 г), Финландия (до 2025 г), чийто цени са привързани към петрола и «застраховани» с клауза “take or pay” («вземай или плащай»), не допускащ възможност за предоговаряне, газовият «крал» на Европа изглеждаше самоуверен, непоклатим и недосегаем на трона си, каквото и да се случва в подножието му. «Ние не се влияем от конюнктурата»   («Мы не конюнктурщики») е любимата фраза на Александър Медведев – генерален директор на Газпром експорт, обясняваща защо компанията не дава отстъпки на клиентите си по време на кризата.      Кризата обаче «взема» своето.      Стратегическите планове на Газпром са базирани на ръста на цените, закрепени към петрола и на нарастващо потребление. Потреблението обаче се свива. Освен това, през 2009 г се случва събитие извън Европейския газов пазар, което «взривява» установените традиционни отношения между участниците. Американският пазар на природен газ от дефицитен се превръща в самодостатъчен. Този резултат е постигнат, благодарение на няколко основни фактора: (1.)         Есента на 2008 г е променена нефтената стратегия на САЩ. Свалена е забраната за сондиране и разработване на шелфа по Атлантическото крайбрежие на Северна Америка и Аляска. Целта е преминаване  «от икономика, работеща на изкопаеми енергоносители и вносен нефт, към такава, която се базира на видове горива , добивани на територията на страната и екологично чиста енергия» (заявление на Барак Обама). (2.)        През 2009 г САЩ стават абсолютен световен лидер в добива на газ (745.3 млрд кубометра), от които около 40% от нетрадиционни източници – т.нар. шистов газ (Natural shale gas) и метан от въглищни пластове. (3.)        По оценка на руски експерти, САЩ ежегодно инвестират около 24 млрд. долара в развитие на алтернативни източници на енергия, което в определен момент ще даде резултат. За такъв “пробив” може да се счита разработката на газа от шисти, който е познат от началото на ХІХ век, но едва през 2008 г, благодарение на напредъка в технологиите за добиване и високите цени на нефта, става икономически оправдано експлоатиране-       то на находищата. (4.)         През 2009 г добивът на газ в САЩ нараства с 3.7%, докато в Русия пада с 12.4%. Какво следва от тази “газова революция”? (1.)        Пазарът на САЩ за внос на компресиран природен газ (LNG) практически се затваря и невзетите количества от Африка и Азия се насочват към Европа на дъмпингови цени от порядъка на 70 долара за 1000 кубометра. (2.)        Паралелно с това, основно Катар, въвежда в експлоатация допълнителни мощности, бележейки ръст от 67% достигайки 167 млрд. кубометра добив (през 2009 г). (3.)        Газпром доставя газ по дългосрочни договори с твърди условия при цени 260-300 долара за 1000 кубометра. Спотовия пазар, формиран от цени на компресиран газ, е на ценови нива в пъти по-ниски от тези на “газовия крал”. Например през декември 2009 г в Германия цената на Газпром е 270 долара за 1000 кубометра, срещу 174 долара за същото количество компресиран природен газ на спот пазара. (4.)        Цената на акциите на “газовия крал” от 60 $ в средата на 2008 г пада на 22 $ през март т.г. Експорта на Газпром за Европа през 2009 г се свива с 11.4%, а пазарния дял от 25% слиза на 22%.   ЦЕНАТА НА “ГАЗОВАТА” КОРОНА Ситуацията на пазара на газ в края на 2009 г и началото на 2010 реално застраши лидерството на Газпром като доставчик на природен газ за Европа. Сякаш ще бъдем свидетели на смяна на парадигмата – условията за доставка да диктуват купувачите, а не продавачите. Газпром “капитулира” пред исканията на клиентите си и през І-вото тримесечие на тази година договаря до 15% от доставяните количества газ по дългосрочни контракти да бъдат “отвързани” от цената на нефта и съобразени с цените на спот пазара. За направените отстъпки информират немската E. On Ruhrgas, италианската Eni, френската GDS Suez. Турската  Botas ще получи облегчения в количествата, обвързани с клаузата “take or pay”. Тези отстъпки са временни, в рамките на три години – парират ентусиазма на клиентите си от Газпром, но дори и така, цената за крайните потребители ще бъде по-поносима. Като грижа за потребителя и защита от монополната търговия може да се тълкува решението на съда в германския град Карлсруе, което забранява на компаниите от енегетиката да прехвърлят върху крайните потребители колебанията в цените на газта, при флуктуациите в цената на петрола. Това решение, което може да се окаже прецедент, фактически поощрява компаниите да купуват компресиран природен газ, забранявайки транслирането на ръста на газпромовските цени върху потребителите.     Очевидно предизвикателствата пред руския газов гигант стават все повече и повече. Евентуалната разработка на находища от шистов газ в Европа (открити в Холандия, Полша, Франция, Естония, Швеция, Австрия, Унгария, Германия и др.) и свръхпредлагането на компресиран газ на атрактивни цени, вероятно ще доведе до промяна в пазарната стратегия на «краля». и вече сме свидетели на първи стъпки в подобна посока.   БЪЛГАРСКИТЕ «ПАЗАРНИ дЕФЕКТИ» НА ГАЗОВИТЕ ЦЕНИ От случващото се около утвърждаване на цените на природния газ за ІІ-ро тримесечие за българския пазар няма как да не забележим следното: (1.)               Булгаргаз не е получил отстъпка от Газпром в цената на синьото гориво. Всъщност не е ясно дали такава въобще е искана. В случай,че не е – време е да се предприемат стъпки! Незабавно! «Безгръбначно» поведение няма да е от полза, нито за компанията, нито за българските граждани и българската индустрия като нейни клиенти и потребители на продукта «природен газ». Българският пазар на природен газ (около 3 млрд. кубометра годишно) е несравним по обем с този на Германия, Франция и Италия – държави, които вече са получили облегчения на цената, но България бе държавата най-засегната от газовата криза през зимата на 2008 г и Газпром не ни компенсира за това. Ние имаме достатъчно аргументи за искане на отстъпки. Освен всичко останало, вече има прецедент и факти, че «газовият крал» е склонен да разговаря по «деликатната» тема - цени. (2.)                Политиката на “извиване на ръце” на Булгаргаз от държавния регулатор и правителството чрез “орязване” на цените, акумулира непрекъснати загуби. Булгаргаз е 100% собственост на държавата и в крайна сметка натрупаните отрицателни финансови резултати под една или друга форма ще ги платим всички ние като потребители. Така погледнато, вместо да се залъгваме, че правим нещо в интерес на потребителите, привидно намалявайки цените (което ползва потребителите на продукта), а в действителност натрупвайки негативи (които в последствие се прехвърлят пряко или непряко върху цялото населе-ние), по-разумно е да поискаме отстъпки от доставчика, които ще имат реален пазарен ефект. (3.)                Цената на природния газ сама по себе си е величина с краткосрочни и средносрочни последици. Тя не решава стратегическия проблем на България с диверсификацията и сигурността на доставките. Ето защо проектите за второ газохранилище, преработването на връзката между нашата и газопреносната мрежа на Турция в би-директна, както и изграждането или ползването на чужд терминал за компресиран газ (LNG), каквито разговори вече са в ход с Турция, са нещото, което ще ни направи относително независими и ще ни измъкне от непреодолимата сега, “кадифена” прегръдка на Газпром. В енергетиката “безгръбначното” поведение не помага, нито води до постигане на траен резултат. “Безгръбначните” не ги уважават. Дори не ги забелязват. Ще го допуснем ли отново ...  
_____________
Статията е публикувана тук:

ПОЗИЦИИ.нет
http://pozicii.net/?p=141

АФЕРА.бг
http://www.afera.bg/index.php?option=com_content&task=view&id=10482&Itemid=1

ПИСНА НИ.ком
http://www.pisnani.com/article.php?V0b95e6ec=2&V92a2b5cb=2345
 


Тагове:   природен газ,


Гласувай:
77



1. lado - Нямам сили да коментирам сносно, ...
19.04.2010 10:08
Нямам сили да коментирам сносно, затова само пращам поздрави!
цитирай
2. slavimirgenchev1953 - Стратегически тупик.
19.04.2010 10:22
"Ще го допуснем ли отново ..."
Ще го допуснат, ще го допуснат. Затова им плащат.
цитирай
3. boristodorov56 - С разликата в цените - ще направим паметник на д-р Б.Борисов,
19.04.2010 10:25
и така ще увековечим единствената книга прочетена от него - "Винету".
После ще го вкараме в нашенския поноптикум на умниците - софийския "Лувър".
До лулата на пияницата хулигано-министър и академик - Веждито - каменоделеца!

Естествено - бат`Бойко ще е с образа на бат`Гайко!

Шла тачанка по роялу...
цитирай
4. chara - Владо, благодаря!
19.04.2010 10:29
Достатъчно е и само да се чете!
:)
цитирай
5. bowman - ...
19.04.2010 10:30
Единствената политика която ни грее е да намаляваме зависимостта от вносните ресурси на енергия и да не позволяваме монопол на руснаците на този пазар. Политиката която се води да не ядосаме руснаците е равносилна да пренебрегваме българския интерес.
Разбирам факта , че за това са нужни инвестиции и да се отстоява интереса ни срещу една държава богата на ресурс , но да си правиш харакири не е политика .
Просто направете сметката дали можем да си позволим друго , не ми изреждайте трудностите , те няма да ни отминат независимо от решението , а времето е пари дори и в тази част на света ... ; )
цитирай
6. chara - Слави, имам основания да мисля, че ще се окажеш прав!
19.04.2010 10:30
За голяма съжаление на всички нас, като потребители т.к. цените на природния газ се трасформират в услугите и продуктите, които ползваме!
цитирай
7. chara - Борисе, не знам дали правилно те разбирам в случая!
19.04.2010 10:33
Бойко демонстрира вербално някаква решителност и твърдост!
Да я демонстрира и пред Газпром!
Може да помогне! Ако не помогне, няма да навреди, мисля си!
цитирай
8. chara - bowman Мда! Така е! Но е сложно!
19.04.2010 10:42
Има резерви още във ВЕЦ например!
цитирай
9. loran - Думи нямам
19.04.2010 10:59
Думи нямам ...... Поздрав за поста
цитирай
10. chara - loran - Благодаря!
19.04.2010 11:02
Има неща, за които трябва да гледаме глобално какво се случва, за да знаем какви локални действия да предприемаме!
цитирай
11. анонимен - Да заложим на ВЕИ
19.04.2010 11:08
Стига с тоя газ от Русия!!!
цитирай
12. chara - До @11 Нямаме много голям потенциал в слънцето и вятъра!
19.04.2010 11:14
Има резерви в биомаса и във водата.
цитирай
13. bowman - до 12. chara
19.04.2010 11:28
Слънцето грее навсякъде за индустрията може да няма успех ,но в ежедневието ни с развитието на технологията за получаването на енергия е още твърде рано да бъде отписвано . От един човек живеещ в България в новопостроена сграда със система за топла вода подгрявана от слънцето изградена още при строежа по решение на собствениците на апартаментите лятно време не им се налага да плащат за топла вода . а през зимата сметката им е значително по малка от тази на съседните сгради , не всичко е промишленост и централизацията си има свои слабости.
цитирай
14. flyco - =
19.04.2010 11:33
"...дългосрочни договори за доставка – с Франция и Унгария (до 2015 г), Германия и България (до 2030 г), Полша (до 2022 г), Холандия (до 2019 г), Чехия (до 2020 г), Италия (до 2035 г), Австрия (до 2027 г), Финландия (до 2025 г)"
Единствената страна, чиято икономика е долу-горе съизмерима с нашата е тази на Унгария. Техният договор е до 2015, а нашият до 2030! Петнадесет години разлика... Честно казано съмнявам се в компетентността на анализаторите консултирали българската страна при сключването на договора. Това са още 20г. Че какъв ни е пазарът на газ, какво ни е потреблението та да гарантираме договор с 20 годишна продължителност. На първо място е задължително да се вземе предвид не очакване за нещо си, а потребление към момента и статистика от минали години - поне с двадесет годишна давност. Българската икономика не е развита като немската за да гарантира подобно устойчиво потребление за такъв период.
Това си е направо покер.
цитирай
15. rakurs - Малко история.
19.04.2010 12:20
Г-н Семерджиев и преди е работил в ДКЕВР.Напуска и отива в газова компания.Сега се връща като шеф.
цитирай
16. lado - Има резерви в биомаса и във водата. ...
19.04.2010 12:35
chara написа:
Има резерви в биомаса и във водата.

Тук съм и съгласен, и не много. Потенциалът ни в преминаване на по-щадящи енергията технологии не е разработен, а от слънцето идват 800 W на кв.м. Има нови фотоволтаични елементи - малки, лесни за подмана и монтаж, с по-голямо КПД, по-евтини - стоят като бръшлян по стените - приличат на листата му. Освен това изолацията на жилищните помещения не е на ниво.
цитирай
17. chara - bowman 13. Българската фотоволтаична асоциация има инициатива:
19.04.2010 12:45
"10 000 соларни покрива" с идея използване покривите на сгради за производство на електроенергия там където се и консумира!
цитирай
18. chara - flyco Около 3 млрд. кубометра годишно е нашият пазар на природен газ
19.04.2010 12:48
Сега големите потребители правят заявките с месечен и среднодневен график пред Булгаргаз за 2011 г
Всъщност, дългосрочните договори са "специалитет" на Газпром!
цитирай
19. chara - rakurs Точно така. Беше шеф в Булгартрансгаз, ако не се лъжа.
19.04.2010 12:49
В тази система трудно се влиза и доброволно не се излиза.
цитирай
20. gothic - Бойко демонстрира вербално няк...
19.04.2010 12:53
chara написа:
Бойко демонстрира вербално някаква решителност и твърдост!
Да я демонстрира и пред Газпром!
Може да помогне! Ако не помогне, няма да навреди, мисля си!



Светле, пред телевизора и на маса всеки е куражлия - вербално. Дано премиера я демонстрира и където трябва, наистина....
цитирай
21. chara - Владо в момента цените на фотоволтични панели падат, заради решение на Испания
19.04.2010 12:59
през 2009 г да постави таван на feed-in (FiT) тарифата си (у нас я наричаме "преференциална цена") за фотоволтаични централи, т.к. през 2008 г атраткивните изкупни цени довеждат до 285% увеличение на инсталираните мощности. Сега има големи количества модули на склад, които трябва да бъдат монтирани някъде.

Към момента (по данни на БФА) у нас има инсталирана около 5 МВт мощност от фотоволтаици и запитвания към ЕОН, НЕК, ЧЕЗ и ЕВН за присъединяване на 5 000 МВт. Повечето от тях са "фантоми" и едва ли ще се превърнат в реални проекти.
цитирай
22. chara - gothic Никак не са лесни преговорите с руснаците, от това, което съм чувала.
19.04.2010 13:02
Което не означава обаче, че не бива да се опитва и не бива да не се защитава национален интерес (като имаш предвид, че енергетиката е част от националната сигурност на всяка държава!!!) и интереси на българските потребители.
цитирай
23. phoenix2000 - България земя като човешка длан,
19.04.2010 13:23
но по голяма ти не си ни нужна.

В Германия преди един месец се бяха разкрякали хората, че цената на петрола е по-ниска отколкото през 2009, а цената на горивата доста по високи. Оказва се, че ценообразуването е по някаква сложна формула, която включва банки, бюджет и незнам си какво и що, която никой не разбира. Та така, цените на горивата не зависят мноо от цената на петрола. А иначе за ВЕИ вятър да повей, па тогаз сърце да пей.
цитирай
24. chara - phoenix2000 Прав сте - ценообразуването е по сложна формула. В цената на газа
19.04.2010 13:29
участват цените на петрола ама за предходните 6 месеца.
За това големите потребители искат "отвързване" на цената на газа от цените на петрола и съобразяване с нивата на спот пазара, които са 1.5 пъти по-ниски. Те се формират от цената на компресирания газ (LNG).
Някои компании постигнаха подобна отстъпка в рамките на 15% за идущите 3 години от Газпром.
Заслужава си и ние да опитаме!
цитирай
25. phoenix2000 - Привет
19.04.2010 13:41
и не на Вие, ако обичате, аз съм един най-обикновен служител в един най-голям немски концерн и не се занимавам с политика, просто се заяждам, щот нямам работа сега. А тука се е завъртял един политически флирт, дай те да не изпростяваме с това Вие, да се опростим малко и да говорим на ти.

А иначе 15% ли, в живота нищо не идва даром, ние какво ще дадем?
цитирай
26. chara - phoenix2000 Добър въпрос! За съжаление ние не можем като немците, французите,
19.04.2010 13:49
италианците да кажем, че ще купуваме от спот пазара, защото нямаме инфраструктура и терминал за компресиран газ! а друго всичко да намалим до минимума , определен в договорите и да внимаваме да не паднем под нивата защитени с клауза "take or pay"!!!
Значи ... нещо друго ще трябва да измислим!!!
цитирай
27. rakurs - Да ВЕИ е прекрасна идея.
19.04.2010 13:51
Представете си за момент,че сме на ВЕИ. Какви са цените,не на киловат ,а месечните ни?5000МВт по цената на ват инсталирана мощност,кой е този инвеститор?Да от слънчевата радиация идва огромна енергия,но я усвояваме с нисък КПД при фотоволтаиците.Всичко е въпрос на цена,в случая ВЕИ е експеримент на наш гръб.
П.П. Един холандец или датчанин поставен в нашата реалност веднага ще усети за какво става дума.
цитирай
28. chara - rakurs Много правилно разбирате нещата. В другите страни се води обществен дебат
19.04.2010 14:00
колко електричество от ВЕИ могат да си позволят потребителите!
Тук няма и намек за подобно нещо!!!

Иначе инициативата на БФА за "10 000 соларни покрива" с идея използване покривите на сгради за производство на електроенергия там, където се и консумира същата, не е лоша, стига да има грант за онези, които биха искали да инвестират в подобно начинание.

Понеже има заявени за изграждане мощности на ВЕИ, съизмерими с товара на цялата ни електроенергийна система, ДКЕВР и МИЕТ предприемат стъпки за ограничаване на процеса. Вече няма да може да се строят централи на ВЕИ (слънце и вятър) върху земеделски земи, което е нон сенс за Европа! Искат се допълнителни банкови гаранции преди даване на лицензии, че обектите ще бъдет построени и т.н.
цитирай
29. rakurs - Всичко е въпрос на цена,
19.04.2010 14:04
баланс между цена и възможности на пазара.
Ако можех да избирам ,най-изгодна ми е цената наАЕЦ
цитирай
30. chara - rakurs Да, и с тази цел имаме посредник - ДКЕВР - държавната комисия за енергийно
19.04.2010 14:07
и водно регулиране, т.к. цените на електроенергията за граждани се регулират, а не се определят свободно.
цитирай
31. rakurs - Само пазара може да регулира.
19.04.2010 14:12
ДКЕВР ни заставя.:):)
цитирай
32. chara - rakurs ДКЕВР следи "защитения" пазар - битови потребители и малки фирми
19.04.2010 14:19
друг е въпроса - колко успява и какво точно "защитава" - потребителя, корпоративен интерес или политически!
Във всеки момент - нещо различно!
Примери докато беше председател Шушулов - много!
Сега при Семерджиев ... май ще е същото!

Необходима е силна експертна защита на правата ни като потребители, защото ако разчитаме на Кърлев ...
цитирай
33. rakurs - На Шушулов му бяха изстинали
19.04.2010 14:21
крайниците когато се опъна на НВ.
цитирай
34. chara - rakurs Последното подобно, на което съм присъствала, беше обществено обсъждане
19.04.2010 14:27
на цени за електричество и топлинна енергия. Станишев и Димитров го бяха натискали в МС да не увеличава цените според щенията на енергетиците и като се появи в залата на ДКЕВР само каза: никакви изявления за пресата, каквото чуете тук - това е! Който разбрал - разбрал!
цитирай
35. bowman - !!!
19.04.2010 14:28
ДКЕВР можем ли да разчитаме на нея и доколко ?
Ядрена енергия , нито суровината , нито съхранението на отпадъците са ни по силите отпадъците са . По евтино но и централизирано и опасно , Белене е върху земертъсна зона. Прави енергията по евтина ,но се контролира от интереси които не е задължително да бъдат български , разликата е като между Dos и съвременна система , при Dos системата се срива с първата и всъщност единствената програма която се изпълнява , когато от системата зависят човешки съдби и животи не мога да се съглася с мотива цена.
цитирай
36. haralanov - За предоговарянето...
19.04.2010 14:30
За предоговарянето на цената на природният газ да попитат Р.Овч.Защо цените падат,а у нас остават непроменени?Прочетох внимателно написаното от теб...Излиза,че поевтиняването е само заради разработването и употребата на т.нар.шистов газ.Както в Щатите,така и в Западна Европа.За мен обаче(а и не само за мен)е вън от всякакво съмнение,че руският нефт и газ не са просто само нефт и газ.По руските тръби тече и политика на зависимост.Това е положението.Поздрави!
цитирай
37. chara - bowman Относно ДКЕВР: като потребители ... минимално!!!
19.04.2010 14:31
:(
цитирай
38. chara - Минчо, така е! Това е идея на Путин, чрез тръбопроводния газ и дългосрочните
19.04.2010 14:37
договори да се постигат и политически цели! Но той защитава интерес на Русия!
Въпросът е ние как да защитим нашия - на България?!!

А шистовия газ и онзи от въглищни пластове, наистина направиха пробив!
Не знам доколко обаче този добив е безопасен от екологична гледна точка.
Скептиците насочват вниманието към химикалите, които се използват в технологията по добива и следите, които те оставят в почвата и водата.
цитирай
39. haralanov - Eкологична гледна точка..?
19.04.2010 14:44
Разсмиваш ме!Та кой ти гледа екология,когато става дума за печалби?
При това използваната енергия пак е уж за удобство и общо благо!
И докато Емирствата инвестират в туризъм то се чудя руснаците какво ще правят след 40-50 год.?
цитирай
40. chara - Аааа, не подценявай екологията! Виж какво стана след изригването на вулкана!
19.04.2010 15:00
haralanov написа:
Разсмиваш ме!Та кой ти гледа екология,когато става дума за печалби?
При това използваната енергия пак е уж за удобство и общо благо!
И докато Емирствата инвестират в туризъм то се чудя руснаците какво ще правят след 40-50 год.?

цитирай
41. boristodorov56 - Бат`Бойко е в състояние на промискуитет спрямо разпоредителите на енергийните носители в Кремъл.
19.04.2010 15:01
chara написа:
Бойко демонстрира вербално някаква решителност и твърдост!
Да я демонстрира и пред Газпром!
Може да помогне! Ако не помогне, няма да навреди, мисля си!



Патардия, ако се вдига през латерната на д-р Б. Борисов - то тя е за пред хората.
И това не е само вследствие сключени неадекватни държавни договори,
а преди всичко поради простата причина,
че позициите на газовиците спрямо българския пазар са подплратени
в звонк или косвени облаги от доста години - за много години занапред.
Това е повече от ясно.
цитирай
42. chara - boristodorov56 Възможно е и да си прав за
19.04.2010 15:17
"позициите на газовиците спрямо българския пазар са подплратени
в звонк"
Обаче ... не е доказано!!!
цитирай
43. bowman - Помислете
19.04.2010 15:37
Власта и политиката са се привличали винаги , освен при абсолютната власт . Европейският съюз също има намерения по въпроса , въпреки липсата на заинтересованост , склонността на съюза към екологични проекти и възобновяема енергия може да наклони везните . Имаме интерес да не ни държат на каишка от москва , но това не важи само за една посока всяка компания която изнася капитали в чужбина ни прави по бедни с това . Държавата трябва да отчита това . Опита за контрол от държавата не е печеливш дали малките локални проекти , спазващи изискванията но се пак родни , не могат да бъдат погледнати с по добро от закона. Всъщност статуквото, на гигантите губи почва и в развитите страни защо да не влезем в час с материала един път поне навреме ?
цитирай
44. анонимен - ма как няма да го допуснат, нали д...
19.04.2010 15:52
ма как няма да го допуснат ,нали джобните им са по няколко хилядарки бе хора.Слабо ги ебе тия олигарси нашите българина ,че едва дишаме.Те си лапат комисионите и играят по свирката на Газпром-това е.Всичко друго е ала бала.Ние обикновените хора сме аборигени за тях родните баровци които ни дерат кожета с години.Яаааааа марш на вън .Вън тия ебалници мафиотски.Бате Бойко къде си.Мин .Цветанов -бой на мръсните гадове.Те ни съсипват също.Уфффффф.Дано издържите и ги изловите всичките.Хора подкрепяйте ББ и Цв.Цветанов.Хей корумпирани съдии.Престанете изроди такива.За вас трбява специален съд да ви съди и то по-скоро.Мамицата ви.
цитирай
45. boristodorov56 - По делата им ще ги разбете!
19.04.2010 16:35
chara написа:
"позициите на газовиците спрямо българския пазар са подплратени
в звонк"
Обаче ... не е доказано!!!



При настоящата ситуация - надеждата ни е -
дано Бог не е българин!
цитирай
46. chara - bowman Има логика в това да се подкрепят български проекти или такива с
19.04.2010 17:26
българско участие
:)
цитирай
47. анонимен - АНБО-СТ.СТАМБОЛОВ
19.04.2010 17:45
ВМЕСТО ДА СЕ ПРАВЯТ АРЕСТИ НА "НЕДОСЕГАЕМИ"....НЕ Е ЛИ ВРЕМЕ ДА СЕ
ПРИБЕРАТ НА ТОПЛО....МАЛКО "ДОГОВАРЯЩИТЕ"!!!!.....СТИГА СА НИ ПРОДАВАЛИ
ЗА ЖЪЛТИ СТОТИНКИ!!!АМАН ОТ РУСКИ,ДУПЕДАВЦИ!!!!
цитирай
48. chara - АНБО-СТ.СТАМБОЛОВ Не съм против, но само при достоверни и доказани
19.04.2010 17:54
обвинения! Иначе ще се създаде опасен прецедент!
цитирай
49. tomich - @13. bowman
19.04.2010 18:22
Според мен сметката не е толкова сложна.За да разчитаме на алтернативни източници на енергия, в частност на фотоволтаичните, трябва да имаме плюсова разлика между цените на тока от конвеционалните и алтернативните източници (доколкото цената на потребител е обобщен израз на икономическата изгода от производството на стока) в полза на алтернативния източник. Засега разликата е отрицателна. И главният "виновник" е ниския нерентабилен КПД на фотоволтаичните панели за големи мощности и все още несъвършените технологии за производството им. На мене ми струва, че докато тази ценова разлика не стане равна поне на нула, можем единствено да мечтаем, че някога те ще станат конкурентно способни на енергийния пазар. И няма за какво да се самозалъгваме - цените отразяват в крайна сметка икономически интереси, а политиката е огледалото на тия интереси.
цитирай
50. анонимен - Причината за високите цени на газа ...
19.04.2010 18:53
Причината за високите цени на газа май не са само в договорите и руският монопол. Напълно вероятно е да се окаже, че самият "Булгаргаз" умишлено са завишавали цените с грешна информация пред ДКЕВР всяко тримесечие - двойно заявени количества за Чирен и далавери с ценовия микс, т.е. завишаване количеството на доставките от по-скъпите вносители, а в действителност купувано по-малко количество от тях, като разликата си е чиста печалба. За това писа в-к "Банкеръ" преди седмица - две, твърдейки, че разполагат отчети на "Булгаргаз".
цитирай
51. bowman - ...
19.04.2010 19:04
tomich написа:
Според мен сметката не е толкова сложна.За да разчитаме на алтернативни източници на енергия, в частност на фотоволтаичните, трябва да имаме плюсова разлика между цените на тока от конвеционалните и алтернативните източници (доколкото цената на потребител е обобщен израз на икономическата изгода от производството на стока) в полза на алтернативния източник. Засега разликата е отрицателна. И главният "виновник" е ниския нерентабилен КПД на фотоволтаичните панели за големи мощности и все още несъвършените технологии за производството им. На мене ми струва, че докато тази ценова разлика не стане равна поне на нула, можем единствено да мечтаем, че някога те ще станат конкурентно способни на енергийния пазар. И няма за какво да се самозалъгваме - цените отразяват в крайна сметка икономически интереси, а политиката е огледалото на тия интереси.


Думите ти са истина , в промишлени мащаби трудна може да бъде използвано за производтсвото на ток като реално се конкурира.
Технологията се развива и поевтинява , освен това притежава една много по висока автономност и преносимост от една елекроцентрала.
Дадох един реален пример в България използва се слънцето за акумулиране на топлина за нагряване на водата , зимата все пак се включва боилер , но дори тогава излиза по евтино от доставката по тръбопровода .
цитирай
52. kalin8 - Бих искал да се случат нещата с
19.04.2010 19:38
възобновяемите източници...Също и по-евтините системи за отопление и пр. Само че, драга ми Чара, и ти и аз много добре познаваме навиците и методите на Н.В.Администрацията...Веднага ще бъдат измислени нови такси дето сега и през ум не ни минават, подобно на формулите за всички данъчни начисления. С височайшата (както винаги) благословия на ДКЕВР. Нали знаеш, дето има келепир...
Б.
цитирай
53. chara - анонимен 50. А как е свързан с това Семерджиев, който стана председател на ДКЕВР
19.04.2010 20:03
след като бе шеф в Булгаргаз?
цитирай
54. chara - kalin8 Знам ама ... може пък да се обърнат нещата?!!
19.04.2010 20:04
Знае ли човек?
:)
цитирай
55. phoenix2000 - Поздрав
19.04.2010 20:14
http://www.youtube.com/watch?v=d7_77xEzmaU

бла бла ментира политика :)
слагай по нещо под текста
цитирай
56. анонимен - От анонимен 50
19.04.2010 20:30
Семерджиев беше шеф на "Булгартрансгаз", което е отделно дружество от "Булгаргаз" под шапката на БЕХ.
цитирай
57. chara - phoenix2000 Хареса ми поздрава!
19.04.2010 20:59
Благодаря!
цитирай
58. chara - анонимен 50. и 56. Точен сте. Допускам дори, че сте "вътре" в нещата.
19.04.2010 21:03
Това, за което подозирате Булгаргаз ... има основания. Особено с Чирен.
Както и извънредни доставки извън заявките и ... други "фокуси".
Но всичко, в крайна сметка, се "облича" в законни дрехи, а ДКЕВР удостоверява
пред обществото законността (или прикрива "фокусите")!
цитирай
59. bizcocho - В бг нормални цени няма!
19.04.2010 21:24
В бг нормални цени няма!
цитирай
60. kostadin - Пазара е свободен Бог да го прости ...
19.04.2010 22:04
Пазара е свободен Бог да го прости Божков казваше ,че за всяко нещо се плаща колкото дават.Докато даваме, а те не поискат нещо от нас в замяна,така ще бъде
.Демокрацията за 20 години показа ,че не е по- добра от режима на Тошо-убедително!
цитирай
61. borsi - + Поздравления за статията !
20.04.2010 09:20
+ Поздравления за статията !
цитирай
62. chara - borsi Благодаря!
20.04.2010 10:07
:)
цитирай
63. veninski - Споделям изцяло мнението ти! ...
20.04.2010 10:27
Споделям изцяло мнението ти!
Поздрави от Родопите!
цитирай
64. анонимен - c
20.04.2010 15:44
c
цитирай
65. antikapitalisti - много кражби на едро и дребно,без да произвеждаме и строим откакто сме в
20.04.2010 16:53
демокрация.то е защо преди 21 години имаше голямо строителство и материално-техническа база,създавана и управлявана от други хора,с друг морал,с друг акъл,а не сегашни олигофренчета
цитирай
66. chara - До Анонимкото 67 и 68, чийто коментари изтрих
20.04.2010 18:04
Аз съм тук с името си. Когато и Вие, като мен, се идентифицирате, ще разговаряме. Разбирам любопитството Ви.
Уверявам Ви, че цялата ми фамилия е прелюбопитна - и баща ми и дядо ми, че даже и двамата ми вуйчовци!
Дерзайте!
Може само да се поучите ...
Sapienti sat ...

цитирай
67. vestvi - Права си!
20.04.2010 19:42
Не за газа, но навремето Костов /черен или бял/ каза, че тока трябва да е 4 цента, за да се издържа енергетиката. От тогава не се е променило нищо ценово/заплати, енергийни носители/, а сега тока е над 10 цента. Направо грабеж. Ама к'во да прайм кат сме си ги избрали? Ке плащаме!
цитирай
68. kostadin - Всичко е нормално! Само ние сме ...
20.04.2010 20:14
Всичко е нормално!
Само ние сме ненормалните
цитирай
69. lambo - Значи с цената на тока ни крадат братята от Ню-Йорк,
20.04.2010 20:46
а с цената на газта братята от Москва
цитирай
70. chara - vestvi Ще отстояваме правата си на потребители и ще искаме прозрачно
20.04.2010 21:21
формиране на цените, които ние плащаме!
Ще проявяваме "любопитство" към инвестиционните програми на компаниите и т.н.

Съдът в Карлсруе е постановил енергийните компании да не прехвърлят върху крайните потребители флуктуациите в цените на газа!
Щом там има доводи за това, защо и тук да няма!
Нали ние сме пълноправен член на ЕС?
цитирай
71. chara - kostadin Малко "лудост" (разбирай мечти, илюзии, фантазии) понякога помага!
20.04.2010 21:23
Иначе ... ситуацията е отчайваща!
цитирай
72. chara - lambo В енергетиката има пари и власт!
20.04.2010 21:25
Лошото е, че всичко това е на гърба и за сметка на крайния потребител, който плаща всичко!
цитирай
73. kostadin - Малкото лудост е, като нашата мирна ...
20.04.2010 21:43
Малкото лудост е ,като нашата мирна революция-нито правдини ,нито демокрация-да не говорим за светло бъдеще. Построихме капитализъм за партокрацията. Ха Ха -Иванчо Костов я кръсти политическа класа и нов български елит.
Истината е, Човек трябва да полудее, истински,- по нещо за да го постигне.

Щом искате да ви казват ,че някой друг ще се грижи за вас ,трябва да плащате-без да се интересувате дали това е истина или не -докато проумеете, че ви използват ,като впрегатен добитък.Е, Б.Б. каза че родителите ни са виновни защото не са ритали на времето.Ами какво чакате?Сам мин. предс. ви показва грешките-ритайте ,но днес добави ,че каквото било- било ,но от сега нямало да се краде..е държавата може да забавя всякакъв вид плащания,пък било то и за свършена работа ,а който се оплаква- проверки до намиране на вина и междувременно превантивно, моментално отстраняване от длъжност.
Има и една добра вест- в първа градска болница София преглеждат безплатно- колко хуманно .Проблем в здравеопазването, значи, вече ,няма!
цитирай
74. hatanasov - ДС и КГБ
07.05.2010 22:37
Всички с аромат на енергетика и газ у нас, са от ДС и КГБ.
цитирай
75. xsapience856 - Поздрави Чара !
09.05.2010 10:30
Имаш моите съвсем незначителни, но искрени признания и поклон за смелостта да наречеш нещата с техните истински имена. Но и всички знаем, че тук само си пишем и си четем - полза никаква. Аз например от отвращение, нямам никакво желание да пиша каквито и да е коментари. Намирам всеки акт на интелектуална креативност в страната на охлювите за напълно безмислен. Цял живот наблюдавам как такива актове на способни хора изчезват в някакво друго битие...

Поздрави с пожелание за успехи в добрите начинания!!!
цитирай
76. chara - xsapience856 Благодаря!
09.05.2010 12:13
"Намирам всеки акт на интелектуална креативност в страната на охлювите за напълно безмислен. Цял живот наблюдавам как такива актове на способни хора изчезват в някакво друго битие..."

...
Тези думи ми прозвучаха като епитафия ... не знам защо?!!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: chara
Категория: Политика
Прочетен: 6425008
Постинги: 279
Коментари: 11520
Гласове: 89145
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031