Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Постинг
24.05.2008 08:39 - ДЪРЖАВА НА ДУХА
Автор: chara Категория: Политика   
Прочетен: 9475 Коментари: 49 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
       Държава на Духа – звучи вълнуващо, прекрасно, вълшебно и опияняващо! Звучи смело! И аз, а и не само аз, надявам се, бих била безумно горда, да бъда част от тази държава на Духа! Стига да я имаше, стига да я откривах някъде наоколо! В това пространство! В този лъч на времето!      Държава на Духа – така през 70-те години на ХХ в акад. Димитри Лихачов определя … България!      Дали 24 май е денят, в който трябва да си спомняме за тези думи! Струва ми се, че да! Точно на този уникален и свещен празник на славянската писменост и българската просвета и култура – безспорни достижения на духа!      В днешния ни материален, постиндустриален, рационален, прагматичен, свръхдинамичен свят, подобно определение обаче е единствено тъжен отблясък на минала слава!        Защо?      Защото масовата, достъпна, ефектна, лесно смилаема от сетивата култура /в широкия смисъл/ се настани в ежедневието ни и бавно и последователно го превзе! Феномена на подмяната на стойностен културен продукт започна да се описва дори чрез собствен категориален апарат – чалга литература, чалга култура и т.н.      Защото днешният ни свят базира съществуването си върху една изключително успешна технология, гарантираща управление на енергията, като източник за генериране на нови и нови материални блага - стойности и предмети!       Защото същият този свят базира съществуването си  духовно – върху нищо!      Създавайки материалния свят около себе си, ние сякаш загубихме целта, даваща смисъл на всичко около нас – самия човек! Улисани, а понякога дори опиянени от материалното, преходното, лесно постижимото тленното, забравихме, загърбихме духовното, непреходното, трансцедентното.        Защото във века, в който живеем, няма къде да се скрием от информационната лавина. Познанието се загуби в информацията. Образованието също “падна” в капана и. Днес децата ни “усвояват”, “трупат” знания, превръщайки се в хранилища на факти, цифри и събития, които после възпроизвеждат – точно или неточно, получавайки съответно “награда” или “наказание” за старанието си. Превърнахме обучението в своеобразно натрупване на собственост /пък била тя и от “знания”/, вместо да научим децата как да мислят, отвеждайки ги в предверието на собствения им ум.     Защото Учителите загубиха ореола си, магията, тайнството и вълшебството, които вдъхваха у учениците вяра и любов към познанието. Вина за което, има и всеки един от нас.      Защото в смислополагащия храм на Духа, олтара е празен … всичко отрекохме, всичко изхвърлихме като ненужно, остаряло и немодерно, и после всичко стъпкахме … обзети от гняв!      Времето е мерило за това, което сторихме, така както отмери и въздаде на живелите преди нас по тези земи.      Държава на Духа – да! Но една друга България от други времена!      Днешната българска държава не е държава на Духа!      Няма да пиша за това каква е тя днес! Твърде тъжни и песимистични биха били тези редове. Предпочитам да погледна нагоре и напред, за да потърся достатъчно основания за възраждането на държавата на Духа.      Защото …      Защото, днес ние се изправяме пред две перспективи: -          да “потънем” или да се “изгубим” в неизвестността на виртуалната икономика, форсирайки генерирането на стойност от всеки вид човешка активност; -          или да се върнем към нов традиционализъм, защитавайки духовните ценности – културни, нравствени, от епохата на модерността. Днес, нашата ситуация е непредвидима, несигурна и турболентна. Предизвикателствата са големи, дори за много от нас, могат да се сторят непосилни. Най-после в ХХІ в интелектуалците и по-конкретно хуманитаристите са тези, които биха направили своеобразния скок в сферата на социалнато, културното и менталното.  Място в бъдещия свят ще имат онези държави, които “оперират” в индустрията на смислополагането и смислоопределянето, които умеят да ги създават, насочват и управляват. Това е друго ниво на управление и друг свят, който вече структурира свой своеобразен социокосмос. Неговите активи са нематериални продукти на човешкия дух - символни и културни.       Държавата на Духа  е процес на зараждане. Защо да не бъде тук, по тези земи … също като в Средновековието … но с нов прочит, с нов почерк и в този времеви вектор ?!.   


Тагове:   държава,


Гласувай:
4



1. chara - Честит празник
24.05.2008 08:44
на колегите и приятелите ми от Софийския университет!
Честит празник на Учителите ми!
Честит празник на съблогерите от виртуалното пространство на блог.бг!
цитирай
2. miralyub - Благодаря. Честит празник и на т...
24.05.2008 08:58
Благодаря. Честит празник и на теб!!!
цитирай
3. feq - Честит празник и на теб!
24.05.2008 08:59
Красота и вдъхновение!
цитирай
4. inamay - Честит празник, Чара!
24.05.2008 09:00
Разнасяй от човешкия си дух! А ореолите може и да не са същите като тези, които се рисуват по канон, но хората, които виждат просвещението, виждат и тях около просветителите си... днес ореолите не са около, те са в душите на хората!
цитирай
5. slavuncho - Честит празник!
24.05.2008 09:53
Мисля си, че държавата на духа все още съществува и ще съществува. Итя е България. Абстрахирай се от медийния натиск, забрави дупките по пътищата, прелитащите покрай балкона пликчета с боклук. Помисли за хората на духа, човеците, които познаваш и сама ще се убедиш, че не са чак толкова малко. Просто не са там - под прожекторите, в "елита". И по-добре!
Огледай се и в блога - мисля си, че поне в този, духовността надделява над простотията :)
цитирай
6. sensation - Честит празник, Чара!
24.05.2008 10:42
България чества днес празника на Светите братя Кирил и Методий, смели проповедници на Христовото Евангелие и основатели на езика и културата на славянските народи. Светите Кирил и Методий, които през 1980 година провъзгласени за Покровители на Европа.
Да е честит най-светлия и български празник, да живее делото на двамата просветители вовеки!
цитирай
7. bovari - Споделянето е смисълът на този светъл празник!
24.05.2008 11:04
Честита бъдете и Вие!
"Държава на духа!" това са думи на един човек, който искрено обичаше България, защото от висотата на своя морал и познание, ценеше държавата ни като истинската родина на славянската писменост. От него съм запомнила думите, цитирам по памет"Съвестта това е памет и морална оценка за случилото се".
Много сте права, за общо съжаление, че в училище, пък и не само там, се оценява наизустяването, възпроизвеждането, а не мисленето. По-ценно, днес, е качеството памет, а не въображение. Тесно скроените хора се страхуват да се нарушават границите на мисленето им. Но, все пак света около нас ще ни накара да се променим.И Вие правилно го посочвате: "Място в бъдещия свят ще имат онези държави, които..."
Честит празник!
цитирай
8. анонимен - ЧЕСТИТ ПРАЗНИК
24.05.2008 11:24
Честит празник на всички !
Честит празник на всички ученици, студенти, учители и преподаватели!
Честит празник на теб CHARA !
Честит празник, татако !
Поздравявам Ви с Върви Народе Възродени(The Anthem Of The Bulgarian Alphabet)
http://www.youtube.com/watch?v=WLZw_lhs5OU
Валентин
цитирай
9. leroisalomon - Умно, както винаги! Поздравления!
24.05.2008 12:26
Умно, както винаги! Поздравления!
цитирай
10. duhovnost - Честит Празник Чара,
24.05.2008 12:55
Поздравявам Ви за прекрасния постинг!!!
цитирай
11. chara - @ slavuncho прав си, хората на духа не са чак толкова
24.05.2008 13:21
малко! И съвсем не са в светлината на прожекторите, поне тези, които аз познавам и които съм избрала да бъдат част от моя свят!
Те, всъщност, нямат нужда от прожектори!
Щастлива съм, че някои от тях обитават и това пространство, този своеобразен виртуален космос на блог.бг!
цитирай
12. zaw12929 - ЧЕСТИТ ПРАЗНИК! Здраве и успех!
24.05.2008 13:56
Стига негативизъм. Имаме основание а радост и за вяра. Всеки сам ги намира. Пожелавам да вярвате по вече в собствените сили. Да не пречим на другите да го направят.
Сега сме по свободни от всякога. А това значи да вземе всеки съдбата си в свои ръце. Бъдете здрава и весела и успеха и вярата ще ви споходят. Защото го заслужавате!
цитирай
13. wonder - България е била, Е и ще бъде винаги Държава на Духа! :)))
24.05.2008 14:49
И това няма никаква възка с времената и нравите, с универсалиите и комерсиализацията, с модернизма и упадъчността в делничното...
Ценностите на тази страна са три: Природата, Хората и Любовта като Чувствопознание.

/Няма да го обяснавам - който разбрал - разбрал!/
цитирай
14. eraklia - Честит празник
24.05.2008 14:59
на всички!:))
цитирай
15. chara - @wonder Звучи прекрасно, НО ...
24.05.2008 15:15
Какво се случи с българската природата и ценност ли е тя или разменна монета в храма на комерсиала?
А какво се случи с хората ...
цитирай
16. chara - Сърдечно благодаря за поздравите:
24.05.2008 15:20
@miralyub
@feq
@eraklia

цитирай
17. rotazia - Обучени, изгодно да обичат. . . Ч...
24.05.2008 15:30
Обучени , изгодно да обичат...
Честит празник , напук на чалгата изобщо !
цитирай
18. chara - @inamay "ореолите са в душите на хората"
24.05.2008 15:31
щеше ми се хората да са повече отколкото съзирам:)
цитирай
19. chara - @leroisalomon за магьосника на словото
24.05.2008 15:34
специален поздрав и от мен!
цитирай
20. wonder - Чара, природата ни е чудесна! И няма НО... все ще бъде! :)))
24.05.2008 15:34
Ние сме най-съхранената еко-система в Европа. Ние сме един чуден микроскопичен Рай! Който не го знае, значи няма очи да Види.
Хората също... те са велемощни! Никой не може да случи с човек това, което той сам не си случва.
Глобализацията прониква в порите на битието и случва света по-меркантилен, но и по-разбиращ.

Свободата на постмодерният човек понякога се трансформира и човек става хоризонтален, омасовен, хомогенизиран, но това е само... временен епидермален сърбеж, а не изявена Духовна Същност!
Хората в България са Вертикални, Богоносни и човеколюбиви. Дори засенчват доста нации с ръст и широта на понятийното можене да сбъдват Космически послания. /Нe говоря за духовните пигмеи - тях всяка нация ги има. Но ако по света са 95 %, то тук са едва 5 %. И това не е статистика, а парадигма, според която, за радост, ценностите у нас все още не са превърнати в универсалии /
Да си Духовен означава да си Свободен! Свободата е Аристократична, а не Демократична /както казва Бердяев/
Идололатрията пред финикийския знак е фиктивна, уравнителна и временна страст, която има висока цена.
Вярвам в Духа на Българина. И дори да живея из целия свят /а аз го правя/, винаги ще знам къде е моето Място на Силата. :)))
цитирай
21. chara - @ sensation Честит празник
24.05.2008 15:38
и на теб!
цитирай
22. chara - @wonder това за Мястото на Силата
24.05.2008 15:58
го разбрах отдавна!
Мисля, че и други са го почувствали и разбрали, също като теб:)
Виж що се отнася до Духа на българина ...
Напоследък не знам защо, но ми се струва, че е предпочел уюта на НЕсвободата пред аристократизма на Свободата!
цитирай
23. chara - Честит празник и на вас:)
24.05.2008 16:10
@bovari
@duhovnost
@zaw12929
цитирай
24. chara - @rotazia духовността и Духа
24.05.2008 16:20
не се интересуват от изгодата:)
В това са красотата, чара, вълшебството, магията и магнетичната им енергия.
А чалгата ...
цитирай
25. baletlnetpepas - Прощавай чара
24.05.2008 17:14
но написаното е пълно с телешки възторг
цитирай
26. chara - @ baletlnetpepas Прощавам ти:)
24.05.2008 18:03
Днес съм великодушна,
но за утре ... не знам:)
цитирай
27. wonder - chara, нали знаеш, че през всеки миг от живота си...
24.05.2008 18:18
... сме поставени пред поне два Избора. Да си свободен или не-свободен е един от най-важните лични избори. Ретроградния синдром назад, често е трамплин нагоре за всяка нация. Дълбоко вярвам, че ние не сме уморен етнос с износен ландшафт, а сме си отговорили на въпроса "да Имам или Да Бъда?" - много личен и сакрален въпрос. ;)))
цитирай
28. tomich - Както винаги...стилът на Chara ! :-)
24.05.2008 18:35
Не бих си позволил, Chara, да не ти честитя най-духовния и един от най-светлите български празници! Какво друго остава на българите освен да си честитят празниците в днешната бездуховна,ежедневно генерираща хаос, престъпност и бездействие държава България?
Всичко това, което казваш е вярна, но не с всичко съм съгласен с теб.
Нашето мизерно материално и духовно съществуване в рамките на ЕС не мисля,че може да е предопределен резултат от съществуването на някаква свръх успешна технология за управление на енергията, която създава нови материални блага. Напротив, логичният резултат би трябало да бъде точно обратния - нали си съгласна, че разцвет на духовност не може да се очаква в първобитно общество от каменната ера?
Ти правилно констатираш, че, като създадохме съвременния материален свят "...сякаш загубихме целта, даваща смисъл на всичко около нас - самия човек...забравихме и загърбихме духовното".
Но ЗАЩО, Chara, защо това се случи с нас, потомците на Черноризец Храбър, на Симеон Велики? Защо нямаме съвременен технологизиран, ако щеш, Златен век на българската книжнина, изкуство, на българската духовност?
Информационната лавина не може да е пречката. Според мен няма съвременна духовност там, където няма или са силно ограничени информационните потоци.Тогава кои са причините да стигнем до този, ще го нарека, духовен колапс?
От моите наблюдения върху материалния и остатъците на духовния живот на българина стигнах до печалния извод, че една от основните причини за паталогичната мутация на духовния ни живот у нас е застрашително нарастващите в национален мащаб некадърност, невежество, безхаберие и интелектуален мързел.
Сега очаквам да ме попиташ: А те на какво се дължат.
Колкото и парадоксално да прозвучи, отговорът е: на мутиращата ни духовност. Да, съзнавам, че казаното прилича като на омагьосан кръг, подобен на оня с яйцето и кокошката. Все пак, нали трябва да има някакво начало.Според мен началото е залегнало като бомба със закъснител още в самите кълнове на духовността изобщо. И това е интелектуалната магнетична сила на личността, на духовния и светски водач, посветил целия си живот, отдал цялата си обич на своя народ. Ще перефразирам един мой стих: "Духовността е като въгленче: ту припламва от дъха на обичта, ту погасва от дъха на глупостта." И наистина, нямаме си, за съжаление, съвременни личности със силен дух, с безпределна и безусловна обич и преданост към своя народ и държава, с които да разпалват духовността на този народ. Затуй в нашата бездуховна държава всичко е изкривено, да не каж а по-силна дума, до неузнаваемост. Затуй се ширят чалгата във всичките и видове и форми, некадърността, безотговорността, невежеството и безхаберието. Затова духовноста чезне и се топи като снежна топка.
Има ли изход?
Може би, ако народа роди личности от ранга на Патриарх Евтимий, Васил Левски...
Извинявай, Chara, за пространното писание, но на твоя чудесен постинг, не мога да не дам подобен коментар
Поздрави и хубава празнична вечер!

цитирай
29. evrazol - Държава и дух
24.05.2008 20:57
Нещо не ми се връзват.

Място в бъдещия свят ще имат онези държави, които “оперират” в индустрията на смислополагането и смислоопределянето, които умеят да ги създават, насочват и управляват.

Бе това не го ли живяхме вече. Вече не ни ли смислоопределяха насочваха и ........ваха.

Хората на духа процентно не са намалели сега в сравнение от преди 200 години.

Поздрави на всички почитащи празника на Светите Братя.
цитирай
30. chara - @ tomich Благодаря за прекрасните пожелания!
24.05.2008 21:51
Разбира се, че няма с всичко да си съгласен с мен -
радвам се че е така:)
Ако ще бъде утеха в някаква степен - духовното е в упадък /не ми допада точно тази дума/ не само тук, в нашия свят и не от днес.
Кой е виновен за това - причина за случващото се с човека в крайна сметка е самият човек!
цитирай
31. chara - @ evrazol държава на Духа -
24.05.2008 22:26
помисли отново, без ограничения и рамки:)
Сега за другото: не само ни смислоопределяха и насочваха вече,
но като се замислиш и днес продължават ... само че не "онези", а "тези"! Нищо ново под слънцето. Въпросът е къде е нашето място и нашата претенция в този времеви лъч:)
цитирай
32. july26 - ...
25.05.2008 00:54
Нямам какво да добавя,ти казваш всичко!
:))
цитирай
33. kalbotobg - Насочването...
25.05.2008 06:12
Насочването върви за овце. Ако спреш да определяш сам посоката се превръщаш в "стока".
цитирай
34. karanikolov - А как?
25.05.2008 10:56
"Ако не си вземеш нещо - няма кой да ти го даде".
Овцата иска вода и храна.Постоянно ги иска,във всеки момент мисли за тях,но е неспособна сама да си ги намери.
Затова върви след пастира,когото не разбира.
Но овцата няма понятие накъде върви.Предполага,че Пастира знае до къде ще я заведе ,защо , и по каква причина ще минат точно по този път и сега.

Пастирите ще определят бъдещето на света.
цитирай
35. evrazol - Израстването
25.05.2008 10:57
Като че ли израстването е индивидуален акт. Авторът на скалните рисунки в пещерите може да е бил най-добрият ловец, отбелязал победите си. Но може да е бил и първия пацифист. Или най-страхливия - изобразил своите ужаси. Във всички случай едва ли е бил използвач, нагаждач и крадец. А може и да е бил и това да е бил неговия подкуп за ...

В нашия квартал има един клашар за когото се смята че е милионер. Не общева с никого.
Друг клошар е бил професор. Трети уби с нож някакъв на когото му пречел да си паркира мерцедеса и му се развикал.

Аз те разбирам. И на мен ми се иска хората да се ориентират към собствените си духовни върхове. Вероятно те така са и ориентирани. Не можем да ги виним за избора на връх за покоряване. Нито за избора на маршрут. Нали еволюцията е спирала. Не смяташ ли че е време в глобализиращия се свят да се обособят племенни общности, но вече не на икономически и териториален принцип, а на духовни ценности. Та те дори са обособени. Най-хубавото е че сами избираме племето си. Можем да го напуснем. То може да ни изхвърли ...

След нас ще останат "рисунките по сттенита направени с торта на прилепите". Но духовността на държавата ще си остане средно аритметично от сбора на духовностите на членовете. В битките, които неволно водим всеки ден целта трябва да бъдат не повалените противници, а спечелените приятели.
цитирай
36. nakom - Това малко ми напомня на моите размисли
25.05.2008 14:53
за "Небесно царство".Не за филма, а за идеята.
Аз си имам мнение по въпроса, и то е че човека е моделиран за определени цели, като духовното остава на заден план за сметка на комерсиалното.
цитирай
37. chara - @ evrazol в света вече се оформят общностите,
25.05.2008 14:58
за които говориш. Те не са свързани с определена територия, неподвластни са на никакви граници.
Не знам доколко можем да ги разпознаем като "новата класа", за която говори Милован Джилас или пък като "въздушните хора" - както ги нарича А. Неклеся или пък като "четвърто съсловие". Това едва ли е и толкова важно. Някои от световните т. нар. think tank също правят опити за анализ на феномена.
Що се отнася до "битките", особено ежедневните - абсолютно съм съгласна:)
цитирай
38. chara - @nakom може ли линк
25.05.2008 15:05
към тези твои размисли, моля:)
... в случай, че са публикувани в пространството
цитирай
39. haralanov - Здравей
25.05.2008 19:16
Здравейте.Бих искал да ви припомня нещо,което съм сигурен,че знаете.А то е,че Духа произхожда от Бога,а душата от човека.В този смисъл,бездуховен е онзи човек,който няма вяра в Бога.Атеиста.Не виждам как можем да бъдем държава на Духа,при положение че българите са големи неверници.Вярата им е лицемерна.От време на време палят свещичка и си мислят,че са извършили своят свещен дълг.Нещата обаче са много по-дълбоки и сериозни...Дълбоката религиозност е у малцина.Поляците например,а и не само те,са много по-религиозни в дълбините на душите си.Темата е интересна,но виждам,че тук коментарите се плъзгат в друга плоскост.Поздрави от мен...
цитирай
40. chara - @ feldmarschall Що за нетърпимост към другите?
26.05.2008 10:27
И какво значи "низши славяни"?
Гневът и омразата не са добри "съветници" в съвременния свят:)
цитирай
41. анонимен - Хубава изненада!
26.05.2008 12:29
Я, къде да се намерим! Поздравления за блога! Сега ще си почета.
От: http://verina.vesel.info/
цитирай
42. kalbotobg - Крадене на история.
26.05.2008 12:39
Кирил и методи са ни дали азбуката. Християнската религия доиде по времето на цар Борис 1. Поправете ме ако греша . Някъде четох, че траките са имали сричкова азбука векове преди създаването на България. История не се краде, тя се преиначава. Освен това постигът почва да излиза от темата си или може би греша "фелдмаршал"?
цитирай
43. chara - към @ 44 ВЕРИНА!!! Светът е мнооого малък!
26.05.2008 13:08
Изненада ме приятно тази "неочаквана" среща в това пространство:)
Хм, все още, оказва се, има какво да ме изненадва!
цитирай
44. nakom - Chara
30.05.2008 09:34
скоро ще ми узрее един постинг, за глобализма и индивидите му.Ти ще си муза един вид ;-).Ще ти пратя линк
цитирай
45. анонимен - ...
03.06.2008 21:13
Честит празник на патерици, сериозно, наистина на патерици :)
цитирай
46. chara - към коментар 48
03.06.2008 21:16
Благодаря:)
цитирай
47. merita - За да не повторя вече казани коме...
08.06.2008 12:59
За да не повторя вече казани коментари ще посоча коментара на 29 , който се покрива с моите мисли.Благодаря за споделените от теб мисли за духовноста въобще.Аз си мисля , че сегашното състояние е отражение на глобалните промени , които стават.Друг е въпроса трябва ли да приемаме това с безразличие?Поздрав!
цитирай
48. chara - @ merita Разбира се, че и глобалните промени
09.06.2008 20:17
имат "принос" в случващото се!
Но и ние не сме "невинни"!
Отрекохме и низвергнахме всичко, после го стъпкахме, а ново не създадохме ...
цитирай
49. merita - Да съгласна съм, че определено и...
10.06.2008 20:31
Да съгласна съм , че определено имаме вина в създаването на наистина стойностни неща.Подведени обаче от " световната мода" , загубихме като че ли единтичноста си.Приехме псевдо културата да ни създава средата в която да се развиваме духовно.Тоова , което ме заобикаля съвсем не е това , което ми се иска да виждам и чувам.Да ти призная ми се иска да се върна в миналото , колкото и глупаво да звучи.Но нейсе няма да се задълбочавам повече.Поздрав!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: chara
Категория: Политика
Прочетен: 6425217
Постинги: 279
Коментари: 11520
Гласове: 89145
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031