Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.07.2012 10:10 - Болна Трена срещу Грънчарева Ерка
Автор: tit Категория: Музика   
Прочетен: 24351 Коментари: 40 Гласове:
47

Последна промяна: 26.07.2012 00:00

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
     Влезли сме в много болна епоха, ще се съгласите, предполагам. В днешните несигурни времена нищо здраво не остана. Като непримирими балканджии все изход търсим, а сме затворили душите си – няма как да влезем, за да излезем…       „…но, не – там има само вход и то – не този!” пееше Висоцки.       За песните ми е думата.       Скоро да ви е звучала в главата народна песен, нашенска? Ей тъй – някоя случка или реплика да ви е завърнала към изконното българско творчество? Без заигравка с патриотарство и политически национализъм?       *     Бе , що ми трябва да разправям на дъщеря си, че на млади години Лилето без радио не можеше?!  И като се почна – ма, какво е това - радио?  А хоро какво е?  Ми, що - само в неделя /ужасТ/?!  Тия, дето още не са тинейджъри са досадно любопитни, знаете…  Марги усеща, че се опитвам да се освободя от любопитството и деликатно и продължава да дълбае!  Стигаме до народните песни и следва логичния въпрос – а какво пеят? На какъв език пеят?!!!    „Ти се шегуваш – ТОВА не е български!” Фръц!     Много рядко, но намирам блога добро място за самопризнания в провал.    Освен това - не се предавам лесно!    Ще споделя началният си опит да предложа на говорим градски жаргон текстовете на някои любими мои песни. Може да не съм много веща в превода…           Като начало - прочутата БолнаТрена     Песента е по-известна катоЕрген ходих”. Помня я от детските си години като ефикасно лекарство срещу мързел  
  Ето текстът, не съвсем точен, впрочем :   Егрен "одих -- зле ми беше, й"ожених се -по-зле стану
Трену саках,Трену юзи,Трена била болновита
Трена била болновита, болновита -- неработна
Омесиме"ю погачицу, наточими"ю бъкли с вино
Уготвим"ю кокошчицу, напълниме"ю чувал с вълну
Па си ойдем на оранье, па си ойдем на оранье
Па се върнем от оранье.
От погачку ни троица, от кокошку ни кошчица
бъкли вино капка нема, чувал вълна неначенат/
Трина стине, па се кине -леле, болна съм,че умрем

Я се чудим па се смирим, па си питам стари люде,
па си питам стари люде що да праим с болну Трену
що да праим с болну Трену,  с болну Трену, неработну
А люди се понасмеват,па ми тихо отговарат
Бог ти било,младо момче и това ли да те учим/
Я си стани утрин рано, та отиди у горуто
Я отиди у горуто, та отсечи йено дърво/
Ни го мани, ни го бели, дека държиш да ей сгодно
дека държиш да ей сгодно, а надоле по-грапаво.
Па се върни от горуту, та забери болну Трену
енуж мани,, три удари, енуж мани, три удари
та по-горе, та по-доле, та по-тънку половину

Я си станах сутрин рано па отидо "ю горуту
па отидо"ю горуту, па отсеко"йено дърво
ни го маних, ни го белих, дека държим,беше исгодно
дека държим беше исгодно, ал надоле по-грапаво
Па се върнем от горото да заберим болну Трену
енуж манем--триж ударим, енуж манем--триж ударим
та по-горе, та по-доле, та по тънку половину/

Па си "ванем воловете, та си уйдем на оранье
още не сум на нивуту те тиТ рена *- ручав носи/
Помаговти я орачу да водубру вредна Трено
я остаи турбичкуту и поприкри рукавкуту
Па йела Терна да й"образдим, Па йела Терна дай"образдим,

а
Трена му проговара Бог ти било, мои любе
немам време да те чекам, сви са жене сработили/
мойта вълна се си седи
а Стоян се понасмева па ти тиво отговара
хвала вази, стари люде - и тояжка оправяла/         И така:   Зле е да си ерген, но още по-зле е да се ожениш – Исках Трена и Трена взех, но тя се оказа болна, Така болна, че пръста си не мърдаше!. Оставям хляб и вино, заедно с пиле на грил; Приготвил съм един чувал вълна - да не скучае. /модерните булки са спецове по чепкане на вълна/ Отивам на работа, връщам се вечер и – що да видя? Троха хляб не останала, от пилето – ни костица!  Бутилката празна, вълната – непипната! А Трена стене и се тръшка - „леле, болна съм, ще умра!”   Чудих се, чудих – какво да правя с моята болна Трена? Попитах пенсиите пред блока – не знаят ли лек за Трена?! Пенсиите се подсмихват, и тихичко ми намекват – На връщане от работа отсечи едно дърво, по-чепато И удобно за хващане, но по-нагоре да е грапаво. Няма да го чистиш или белиш кората – отиваш си у вас и Подхващаш болната Трена - веднъж замахваш, три пъти удряш, По-нагоре, по-надолу и по тънката половина .   Рано сутринта точно така направих – отсякох сгодно дърво, Прибрах се в къщи и подхванах болната Трена – По –нагоре, по-надолу и по тънката половина…   На другия ден, на работа, още в първата почивка - Ето я Трена – носи ми закуската! Каня я да починем, а тя ми вика – Няма време, закъснявам, всичките жени ошетаха, Аз още не съм почнала!  А аз се подсмихва и си викам - благодарско, пенсии, Дървото помага, при безсилието на другите лекарства!   Много полезен текст, бих казала, дори е политически актуален, ако ме питате, ама нали сме си позабравили фолклора и все към западноевропейското ни влече – либерализъм, толерантност…впрочем, тази песен е от най-западните покрайнини на Родината.   *   Любимата ми шопска песен – „ Леле, Свашке!”  
 
  Тази не се нуждае от превод, текста е показателен:         Леле, свашке, пуста свашке, църна лисицо от кога се с теб сродихме къща запустихме. От когато твойта щерка снаа ми стана, от тогава, леле свашке, болест ме захвана. От кога си я родила не си я учила, да опере, да омеси, вода да донесе. Дя опере, да омеси вода да донесе, съдовете си не мие, под креват ги крие       Леле свашке пуста свашке оти си не траеш, оти си не траеш свашке, сал кат кучка лаеш. Не ли виж го твой Илия, че е кусурлия, мене гледа,тебе види,криви си кикеру Леле, свашке, пуста свашке, айде да си траемо, Кусурите, що ги имат, сал двете да знаемо.      Аз съм убедена, че в този дух минават всички политически преговори на всяко ниво в милата ни Родина. За туй и политиците ни не са за гледане, и държавата ни е „запустната” като къщата на сваата! Ма то – с такъв зет!!!      Най-добре е да оставим младите да се оправят сами – както могат, види се от първата песен, че има начин да намерят начин!:))

*  Честно казано, „Ерке, мори, Ерке” ми се въртеше в главата напоследък. Заради фразата „Я нали ти казах, казах и ти рекох!” Не знаех изпълнителката, а в паметта ми беше останало името Ирга, та доста трудно я открих.
 

Не успях да намеря свален текста, обаче! Не съм от него край и не се наемам да го направя. Има доста думи, чието значение не зная и аз. Но е ясно, че младежът не може да среща спокойно мотаещата се из село наскоро омъжена Ерка, още повече, че и той оре със сламка /сигурно е безработен/!

   Та като си преведем думите на народните ни песни на градския ни двайсеипървовековен жаргон веднага разбираме, че не сме  се променили особено. И вероятно там – в съкровищницата на народното ни творчество е и отговора на въпроса - какво да правим в това болно време?

Някой да знае как се търка коприва?




 


Тагове:   криза,   болест,


Гласувай:
47



Следващ постинг
Предишен постинг

1. stix - Обществото ни е болно, а не Трена. Не ...
25.07.2012 10:18
Обществото ни е болно, а не Трена. Не всичко изглежда така, както го виждаме, както ни се представя...
цитирай
2. karambol5 - От къде се сети за тези невероятни ...
25.07.2012 10:22
От къде се сети за тези невероятни песни ?:)))))))
Позрдрави за прекрасния пост :)
цитирай
3. sestra - С копривата е лесно, Тит, бера и ако не ме мързи, действам,
25.07.2012 10:32
общество няма в постоянна форма, не е имало, а жегливият фолклор се формира и днес, особено в нета. Моята радост за нова българска песен е за първата от новите на група Клас, за мен си е огромно музикално събитие, та така.
цитирай
4. haralanov - Зачекнала си...
25.07.2012 12:25
Зачекнала си твърде далечна за мен тема!
Народняшките българщинки изобщо не ме интересуват.
Давя се или се спасявам(зависи от гледната точка) с хард рок.
Доказано помага.Ала-бала е другото...
цитирай
5. tota - Теди,
25.07.2012 12:58
Мисля си, че ще дойде ден, когато ще ги преоткриват тези прекрасни български народни песни!!
Всичко с времето си!!
Поздрави!
цитирай
6. hristo27 - Според теб кой е повече виновен, че ...
25.07.2012 14:55
Според теб кой е повече виновен, че българската песен и българското хоро не се възприемат така лесно, както чалгата? Обществото ли, домашното възпитание ли, измислената ни демокрация или всички заедно?
цитирай
7. lidis - И на мен ми е далечна тази тема...
25.07.2012 14:58
Хараланов го е казал вместо мен!:)
Поздрави и весели събота и неделя!:)
цитирай
8. анонимен - Много хубав постинг! Изчетох го с ...
25.07.2012 15:03
Много хубав постинг! Изчетох го с кеф.
цитирай
9. sparotok - !
25.07.2012 15:25
Харно ми стана от туй писание:)

И да знаеш, права си - в съкровищницата на народното ни творчество е и отговора на въпроса - какво да правим в това болно време?
цитирай
10. ko642 - 'Попитах в блога. . . . ' или 'фейс...
25.07.2012 16:08
'Попитах в блога ....' или 'фейсбук' звучи още по модерно :)) Пенсиите останха в миналия век май. Поздрави!
цитирай
11. tit - stix,
25.07.2012 17:56
тук нищо не е това, което е.:)
Добре, че все още можем да си превеждаме от български на български!:))
Е, губим се в превода, нявгаш...
цитирай
12. tit - karambol5 - налииии?:))
25.07.2012 18:02
Бяхме на почивка в старата ни селска къща. Ралото и поводите още си стоят под плевнята...от там се почна. Шопският диалект не ми се отдава. Аз съм балканджиика, а нашите песни са с по-друг привкус, даже и най-шеговитите са някак по-тежки. Но Гюрга е пяла главно шопски фолклор, което е знаменателно!:)
цитирай
13. tit - sestra,
25.07.2012 18:04
на мен за най-новата музика ми трябва преводач, вече!:))
Надявам се Маги да ми върне жеста, като порасте!:)
цитирай
14. tit - haralanov,
25.07.2012 18:07
"Леле, како!" е най-забавния траш метъл, който съм слушала!:)
Да ти напомня ли, че е върху ръченица?!:)
цитирай
15. tit - Благодаря, Ати!:)
25.07.2012 18:11
видях, че го преоткриват и в момента. "Леле, свашке" има повече модерни интерпретации във Бокса, отколкото автентични изпълнения. Съотношение 5:1 да речем. При това, говорим за рап и хип-хоп. Бях изненадана, до някъде, но мелодията и текста си заслужават!:)
цитирай
16. tit - hristo27 ,
25.07.2012 18:24
това или го имаш в кръвта си, или го нямаш!:)

Чалгата е озъбена простотия, а простотия има навсякъде...
Да не изпростяваме, като се занимаваме с нея!

Е, и най-умният си е малко прост, понякога!;):))
цитирай
17. tit - Привет, lidis!:))
25.07.2012 18:34
Финландците определено не са опрели до копривата!:):):))
цитирай
18. tit - Надявам се, си го и изслушал, Кushel!:)))
25.07.2012 18:36
Така удоволствието е пълно!:)
цитирай
19. tit - sparotok,
25.07.2012 18:39
идеята за копривата най ми хареса!:)
Трябва да е ясно, че без да се опарим, нема`а са упрайм!:))
цитирай
20. tit - Опитах умерен подход, Кo642 !:))
25.07.2012 18:45
Инак Трена трябва да се лайква и ъпгрейдва до Виста, най-малко, та бая виртуален ще му стане ручокът на Стоян!:)
Ш`вземе да умре от едишъни!:):):))
Пък и не знам как им викат на грънците във фейса...
цитирай
21. tit - Ма, ти си направо спец, бе, Кейт!:):):)))
25.07.2012 18:53
Правилно, правилно - копривата е многогодишно растение, което се среща практически навсякъде. Богата е на желязо и е перфектна храна за животните/ и хората/ рано, напролет, а и по-късно. Без разните му раундъпи и ГМО-та!:)))
Здрава храна за здравата храна на здравите хора. Няма ДДС, няма - данъци! Отиваш да си набереш коприва до дувара на оня, дето е кискинджия ли, тъпнджия ли, не разбрах, но ползата ще е двуяка, да не река - трияка: за Ерка, за него и за цялата им рода!
Май станаха четири...:))))))))
цитирай
22. sestra - Клас е българска група от 80-90те,
25.07.2012 19:30
ето линкчета да се сетиш - история:
http://melodyabg.blog.bg/muzika/2008/06/06/grupa-klas.199820
и новото:
http://sestra.blog.bg/muzika/2012/07/21/starite-mi-kopcheta.981337
цитирай
23. tit - не съм от твоето!:)
25.07.2012 22:38
анонимен написа:
титке ти от кое
село си,ма????????

цитирай
24. анонимен - Вие Висоцки за певец ли го имате? Хм, ...
26.07.2012 01:38
Вие Висоцки за певец ли го имате? Хм, странни разбирания за музика. Поет може, но неговото не беше пеене. Дори най-изпадналата чалгaджийка пее повече и по-добре. Гледайте реалистично на нещата. Не е въпроса да се лъжем колко сме възвишени.
цитирай
25. osi4kata - lelelel :)))
26.07.2012 03:39
напълни ми душата :)))

Чакам за другите песни :)
цитирай
26. tit - Висоцки го имам за Висоцки.:)
26.07.2012 07:00
анонимен написа:
Вие Висоцки за певец ли го имате? Хм, странни разбирания за музика. Поет може, но неговото не беше пеене. Дори най-изпадналата чалгaджийка пее повече и по-добре. Гледайте реалистично на нещата. Не е въпроса да се лъжем колко сме възвишени.

цитирай
27. diadokolio - Прекрасно припомняне!
26.07.2012 07:01
Добро да е утрото Ви,
Благодаря Ви, за прекрасното припомняне!
Постепенно ще отмине пяната и ще изплува коренът ни.
Различна е ритмиката, която пулсира с нашата географска ширина.
Винаги сме се връщали с награда от Копривщица, независимо от смяната на поколенията.
Да, тук на село, също ни е трудно, но щом се скрие слънцето и живота започва.
Всяка от народните песни е с история, която предлага и решение.
Много са децата, които са при баба и дядо.
Промяната в читалището ни е невероятна за тях и забравят, за музиката в телефоните им!!!
Приятен и добротворен ден!
С Уважение, дядо Кольо.
цитирай
28. анонимен - И АЗ МИСЛЯ КАТО ТЕБ
26.07.2012 09:02
анонимен написа:
Вие Висоцки за певец ли го имате? Хм, странни разбирания за музика. Поет може, но неговото не беше пеене. Дори най-изпадналата чалгaджийка пее повече и по-добре. Гледайте реалистично на нещата. Не е въпроса да се лъжем колко сме възвишени.


НЯКАКЪВ ПИЯНСКИ РЕВ, ТЕКСТОВЕТЕ СОЦИАЛНО АНГАЖИРАНИ, НО ПЕСНИТЕ
КАТО ЦЯЛО - ДРАЗНЕЩИ УХОТО, НО НЯКОИ СЕ ПРЕХЛАСВАТ - МОДЕРЕН СНОБИЗЪМ ЗА ВРЕМЕТО СИ.
цитирай
29. magicktarot - Привет, Тит! :)))
26.07.2012 10:10
Аз мисля, че "тояжката" в случая е алегория, не е истинска тояга, а се има предвид мъжки полов орган. ;)))) Може и да греша, де, но ... Той вЪлна и давал умникът! Е как ще я накара да работи с вЪлна ;) Знаят старите хора!
цитирай
30. goran - Мъдри са песните ни :)
26.07.2012 11:11
Само дето сме ги забравили и не ги пеем, но ето има надежда пак да ги запеем на чист роден език :)

Тит,
Любопитен съм твоето момиче какво каза за текстовете - след като и ги преведе?
цитирай
31. jabalka - ...!!!
27.07.2012 14:31
На място, на време, паралелът между намерението и действието - на копривата ...нямам думи!
Приеми моите поздравления!
цитирай
32. djani - Които все още сме тук,
27.07.2012 16:06
Можем, що годе да разберем и най - чудноватия диалект. А глобалистките дечица, пръкващи се по всички краища на света от смесените бракове, никога няма да ги проумеят, камо ли да разберат, че са български. Още едно, две поколения и тук ще търсим специалисти, да ни ги тълкуват. Пак си оригинална...А Висоцки просто рецитира и текстовете му са много съдържателни и показателни за епохата!
цитирай
33. makont - Здравей Тит,
30.07.2012 14:42
то затова е народно творчество, защото е изпълнено с мъдрост. И песните и поговорките, всичко е преживяно, премислено и изстрадано. Страхотни песни си избрала. И аз се сетих за една песен, мисля, че на Константин Гугов беше, дето ни чака тази зима:..."Вземи ма Ленче, вземи ма душо, нали знаеш Ленче, че сме чорбаджии"...." Седем души бракя сме, едни гащи имаме, един ги измъкни, друг ги намъкни"
цитирай
34. boristodorov56 - Я, мойта я дере'ю саде у четвъртако!
31.07.2012 08:38
"та забери болну Трену
енуж мани, три удари, енуж мани, три удари
та по-горе, та по-доле, та по-тънку половину"
цитирай
35. tit - magicktarot ,
31.07.2012 20:33
въобще не е алегория, баш гьостерица си има предвид певеца!:))
Оран, мъжете са по нивите, а изработването на черги и китеници е започвало с обработке на остриганата от овцете вълна. Дълъг процес, който приключва с разпъването на нищелките и сглобяването на стана в началото на зимата. После, цяла зима - тъкане. Или плетене. Помня тези неща от детството си. За подтекста, който подозираш си има други алегории - разни чушки и прочее зеленчуци. Българинът не би алеголизирал "достойнството" си с неодушевен предмет, мисля, щото е малко съмнително...:))
Впрочем, добавката за модерните булки е от мен - в текста няма такова нещо, та може да съм те заблудила.
цитирай
36. tit - goran,
31.07.2012 20:40
трябва да призная, че не беше кой знай колко въудошевена!:))
Аз все и повтарям, че трябва да се труди, а и - "тия работи ми ги разправя и без песен". Не може да ес отрече, че борбата с нета и телевизията за вниманието на малките не става само с една разходка до село. Особено когато последното е пусто и полузаселено.
Маги е на девет. На есен ще е в трети клас. Под доста от песните в Бокса, обаче, четох коментари на дванайсе- тринайсе годишни ученици, които с удоволствие коментираха песните и текстовете. Мисля си, че въведението в този свят не трябва дастава под принуда, а по-скоро - да се намери хватка да ги впечатли.
После продължават сами и даже ни изпреварват.:)
цитирай
37. tit - djani,
31.07.2012 20:51
шопският и родпският са ми чужди, особено Родопският.
Надявам се, да си лош пророк!

Относно Висоцки - май "блъснах" някого с коментара за чалгата... Не очаквай от фен/ка на Азис да харесва Владимир Семьонович.:)
цитирай
38. tit - boristodorov56,
31.07.2012 21:19
а копривъта га търкатье?:))
цитирай
39. tit - osi4kata, diadokolio, jabalka, makont -
31.07.2012 21:21
благодаря ви за добрите думи!:))
цитирай
40. tit - 28. анонимен - И АЗ МИСЛЯ КАТО ТЕБ
31.07.2012 21:53
А защо крещите?!:О
цитирай
41. magicktarot - Императрице, само аз ли виждам сексуалния смисъл? ;)
04.08.2012 10:43
tit написа:
въобще не е алегория, баш гьостерица си има предвид певеца!:))
Оран, мъжете са по нивите, а изработването на черги и китеници е започвало с обработке на остриганата от овцете вълна. Дълъг процес, който приключва с разпъването на нищелките и сглобяването на стана в началото на зимата. После, цяла зима - тъкане. Или плетене. Помня тези неща от детството си. За подтекста, който подозираш си има други алегории - разни чушки и прочее зеленчуци. Българинът не би алеголизирал "достойнството" си с неодушевен предмет, мисля, щото е малко съмнително...:))
Впрочем, добавката за модерните булки е от мен - в текста няма такова нещо, та може да съм те заблудила.


Трена разправя, че "само нейната вълна си седи"... ;) А орането също се свързва със сексуални действия. Той оре само нивата, а за жена си не се сеща...;)

"а Трена му проговара Бог ти било, мои любе
немам време да те чекам, сви са жене сработили/
мойта вълна се си седи
а Стоян се понасмева па ти тиво отговара
хвала вази, стари люде - и тояжка оправяла/"

А иначе "тояга, гьостерица, жезъл" са си били винаги символи на Фалоса. Чушките са несериозна работа, като за подигравка малко. И всъщност, най-потентните мъже са именно работещите физически труд - независимо, че цял ден са се трепали на нивата, после още повече им се прави секс. И спортистите са така. Имаше един виц, подобен на тази песен. Един мъж пренебрегвал сексуално жена си, защото бил много зает и стресиран, и се чудел защо тя е все отпусната и се чувства зле, и не може да направи нищо в домакинството. Веднъж успял да я изчука яко и на другия ден - изненада! Жената готви, сервира, чисти и си пее. Питал я:
- Ама какво се случи с тебе?
- Ами ти се отнесе с мен по човешки, и аз отговарям по човешки!
:)))

Затова старите хора са се подсмихнали, поучавайки "младия" какво да прави... ;) Той млад, ама не се сеща... Един истински бой няма да направи това с жената, всички го знаят...;)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: tit
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2759360
Постинги: 206
Коментари: 7693
Гласове: 29637
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031