Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.06.2020 10:23 - Пророчица Анна в Библията
Автор: dany88 Категория: Други   
Прочетен: 3925 Коментари: 5 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Лука разкрива пророчицата като библейски образец за остаряване

Анна е една от най-необикновените жени в Библията. Представена в края на разказа за раждането на Йешуа (Лука 1:1-2:40), Анна заключва секстета от имена (Захария, Елисавета, Мириам, Йосиф и Симеон), благочестиви израилтяни, заобикалящи чудните раждания на Йоан и Йешуа. Анна пристига при очистването на Мириам, Йосиф и Йешуа в храма, 40 дни след раждането (Лука 2:22-38). Това се изисква от Закона - жертва на агне или два гълъба след раждането на син (Левит 12:2-8).

Това изчистване обаче е различно от всяко друго, тъй като Симеон и Анна стигат до ритуала независимо един от друг, макар и двамата изглежда се ръководят от Божествено напътствие (Лука 2:22-38). Лука много интересно представя тези два персонажа: Симеон хвали Господа, докато Анна благодари; той пророкува, но тя е наречена пророчица (Лука 2:29-32, 34-36).

Относно Анна, Лука предоставя три кратки стиха, които успяват да я изобразят като жена, заслужаваща честта, която се определя за възрастните хора в тамошните земи тогава (ст. 36-38): „Имаше и някоя си Анна, Фануилова дъщеря, от Асировото племе, (тя беше в много напреднала възраст, като бе живяла с мъжа си седем години от девството си, и беше вдовица за цели осемдесет и четири години), която не се отделяше от храма, дето нощем и денем служеше Богу в пост и молитва. И тя, като се приближи в същия час, благодареше Богу и говореше за Него на всички, които ожидаха изкуплението на Ерусалим.“ Анна е единственото споменато име на пророчица в Новия Завет. Лука дава името на баща й Фануел, но не и на съпруга й. Споменава племето й, Асир. Като такава тя е сред малкото новозаветни герои с племенно определяне.

Лука обобщава срещата на Анна с малкото семейство. Нейната пряка реч е разказана - въпреки това е мощна. Анна провъзгласява Благата вест незабавно и избирателно - за онези, „които очакват изкуплението на Йерусалим“ (ст. 38).

Като пророчица Анна получава прозрение за нещата, които обикновено остават скрити за обикновените хора; тя разпознава Кой е това дете и разказва за Неговото значение за избрани хора в Йерусалим. Действията й утвърждават Амос 3:7: „Наистина Господ Иеова няма да направи нищо Без да открие Своето намерение на слугите Си пророците.“

Лука се спира на възрастта на Анна с неяснота. Според него Анна е била омъжена седем години и след това е овдовяла. Вдовството й е продължило 84 години, или е била на 84 години, когато се случва това събитие (ст. 36-37).  Ако е първото, тя може да е на 105 години. Някои учени смятат, че това е така: Анна се омъжила на 14 години, очевидно нормална възраст, овдовяла на 21 години, а след това се запознава с младото семейство 84 години по-късно, на възраст 105 години.

Може да се разглежда така, защото това е в съответствие с многобройните чудеса и необичайни събития, които придружават  този разказ, включително напредналата възраст на Захария и Елисавета, когато Йоан е бил заченат (Лука 1:7, 13, 18, 57), и действието на Светия Дух да осени Мириам и тя зачена без полов акт (Лука 1:31-35). Нека обърнем внимание и на Второзаконие, където Мойсей пророкува  за племето на Асир, племето на Анна, „и силата ти да бъде според дните ти.“ (Второзаконие 33:25). Със сигурност животът на Анна показва доказателства за това.

Описанието на Лука за нейния начин на живот днес може да се разглежда като ексцентрично и по това време се смята, че е така. Тя никога не напуска храма (ст. 37). Обожава през нощта и през деня, пости и се моли. Тя е работохолик, работи денонощно. И все пак нейният начин на живот явно я вдъхновява, тъй като е подвижен, ясен, буден, духовно здрав и безкористен.

Лука посочва, че нейните навици за поклонение, молитва и пост представляват рутина, вероятно от десетилетия. Очевидно тя живее в някое от помещенията на Храма. Прецедент в по-ранните векове можеше да бъде присъствието на „…певците, началниците на бащините домове на левитите, които живееха в стаите свободни от друго служене, защото се упражняваха в работата си денем и нощем“ (1 Летописи 9:33). Така че може би това поведение не е било толкова необичайно през първи век поради пълното поклонение, което левитите са правили.

Анна, този пример на поклонението, определя свои часове, график, маршрут и рутина. Възможно, тя слуша Бога и се моли според указанията. Други я разпознават като пророчица. Деянието на молитва наистина характеризира пророк, защото Бог каза на Авимелех, че Авраам е „пророк и той ще се моли за вас” (Бит. 20:7). Анна знае, че постенето носи резултати. Библейските прецеденти: тридневния пост на Естер преди смело да се приближи до Ксеркс (Ест. 4:15-16) и въздържанието на Даниил и неговите трима приятели относно деликатесите на трапезата на цар Навуходоносор (Дан. 1:12).

Нека разгледаме текстовите премълчавания на Лука. Той пропуска споменаването на нейното семейство; може би е надживяла децата си. Но ако тя има живи членове на семейството, какво мислят за начина й на живот? Споделят ли предаността й към постоянно поклонение? Ами нейните финанси? Независимо дали е богата или други й осигуряват храна? Как изглеждаше тя? Тези въпроси остават без отговор, тъй като не допринасят за нейното служение.

Библейският текст все пак съдържа подсказки относно нейния външен вид и характер. Нейният начин на живот в пост може да показва, че е стройна; способността й да обикаля Храма показва нейната подвижност и това, че зрението и слуха й са непокътнати; определянето й за пророчица показва нейната духовна проницателност; беседата й за детето пред тези, които се интересуват от изкуплението на Йерусалим, свидетелства за дълбоката й връзка с общността на съмишленици.

Имайки това предвид, Анна показва един образец на стареене в библейски аспект. Лука я представя позитивно като жена без огорчението, което може да дойде с възрастта и като изпълнена с надежда. Докато се движи из Храмовите помещения и градина, без съмнение се стреми да направи добро на онези, които среща. Описанието на Лука я показва добре настроена, ангажирана с живота на Израел и полезна за Господа. Възможно е тя да е станала образец за праведните църковни вдовици, които Павел описва в 1 Тимотей 5:5. Може би тези добри последни представители на Стария завет - Захария, Елисавета, Симеон и пророчица Анна - въпреки че са възрастни, са в служба на Бога  и са един прекрасен преход към Новия завет.

Шалом




Гласувай:
5


Вълнообразно


1. elizabethborislavova - Анна е символ на петдесятната църква
07.12.2020 22:03
http://slovosvetlina/?p=26645
Анна е църква, от която е изведен Самуил – сочещ на съсъда на Гласа Господен. 230/5
„Анна“ е петдесятното огнено кръщение в Духа Святи в душите човешки в петдесятно оформление. 297/5
„Ана“ е група, от която се поведе съсъдът на Гласа само с два месеца в престой сред таз среда и биде изведен и отстранен оттам – група петдесятни, обвинени в беззаконие и наречени от Бога „Ана“, а Гласът – чин „Самуил“, дялото, поведено от живия Бог. 153/ 3
Ана, майка на Самуил – блюдо на Гласа, сочеше на Естир 272/3
И какво представлява дялото на Ангела четвърти? Те са в едни съдби родителите им се вменят в чин „Ана“, а те „Самуил“ ученици на пророческа светлина. 381/ 13
Яков имаше две жени законни – Лия и Рахил, които имаха покритие със Словото в Първа книга на царете 1:2 – Елкана с двете си жени – Фенина и Анна. Фенина беше плодна, а Анна неплодна. Лия се покрива с Фенина, а Рахил с Анна. Анна роди Самуил, а Рахил – Йосифа. Тези две реални съдби в живота на Якововите и Елканови жени като Сянка посочиха на новозаветните две Лаодикийски деноминации – адвентна и петдесятна. Това, че Анна получи два дяла, посочи на двойната сила на Илия и Елисея, или прие Светлината на двата Завета и единството им по План.
Първа книга на царете, втора глава, от двадесети до двадесет и втори стих. Благословението падна над Анна и тя роди пет деца, които сочеха на петте Вести чрез Гласа на Святия Дух и на Пет разумни. С
цитирай
2. dany88 - Към elizabethborislavova
08.12.2020 16:04
Госпожо Бориславова, пророчица Анна няма нищо общо с Анна, майката на Самуил или който и друг персонаж от Библията с това име. Тя не е символ, а пример за разпознаването на появилото се отдавна чакано в Израил Изкупление.
цитирай
3. elizabethborislavova - Защо да не е символ
01.04.2021 09:10
Та нали Библията е слово, а не роман.
цитирай
4. dany88 - Към elizabethborislavova
01.04.2021 11:37
Библията е начин на живот в отношение с Бог и другите хора. И персонажите в Нея са пример за подражание или пример за нечестие. Те не са символ.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: dany88
Категория: Други
Прочетен: 66543
Постинги: 43
Коментари: 64
Гласове: 149
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031